نفتا صنعت ناظران
دانلود فایل ها و برگزاری دوره های جوش و تست های غیر مخرب NDT

دوره بازرسی جوش

        

 

ثبت نام - فرصت ویژه

دوره  آموزشی تربیت متخصص تست های غیرمخرب جوش

NDT Engineering 10th

 دوره دهم

 

با توجه به استقبال متخصصان و علاقمندان عرصه جوش و تست های غیر مخرب به اطلاع میرساند  

خدمتی دیگر به متخصصان و علاقمندان به حرفه بازرسی فنی  

 

  شرکت مهندسی نفتا کیفیت آزما 

اولین و تنها برگزار کننده دوره جامع تست های غیر مخرب NDT-Engineering در ایران

برگزار می کند:
 

  دوره بی نظیر 

  تربیت متخصص تست های غیر مخرب جوش 

( NDT Engineering 10th)

 با سرمایه گذاری بی نظیر ( دوره دهم)

 

شروع دوره آموزشی:

8 مهر ماه 1394 -ظرفیت باقیمانده : 3 نفر

هزینه دوره آموزشی : 25.000.000 ریال

شایان ذکر است هزینه آزمون و گواهینامه آموزشی شرکت نفتاکیفیت آزما بصورت رایگان محاسبه خواهد شد

  

 

برای مشاهده روی عکس ها کلیک کنید

 

          

 

  جزییات در ادامه مطلب...



ادامه مطلب

       

 

ثبت نام - فرصت ویژه

دوره  آموزشی تربیت متخصص تست های غیرمخرب جوش

 NDT Engineering

  دوره نهم 

 

با توجه به استقبال متخصصان و علاقمندان عرصه جوش و تست های غیر مخرب به اطلاع میرساند  

خدمتی دیگر به متخصصان و علاقمندان به حرفه بازرسی فنی  

  شرکت مهندسی نفتا کیفیت آزما برگزار میکند:

 

  دوره بی نظیر 

  تربیت متخصص تست های غیر مخرب جوش 

(NDT Engineering)

 با سرمایه گذاری بی نظیر ( دوره نهم)

 

شروعدوره آموزشی:

  1 مردادماه 1394 -ظرفیت باقیمانده : 0 نفر(تکمیل شد)

 (جهت کسب اطلاع از زمان اغاز و شرایط دوره دهم- پاییز 94 - با واحد آموزش شرکت مهندسی نفتا تماس حاصل فرمایید)

02166513373

هزینه دوره آموزشی : 25.000.000 ریال

شایان ذکر است هزینه آزمون و گواهینامه آموزشی شرکت نفتاکیفیت آزما بصورت رایگان محاسبه خواهد شد

  

 

برای مشاهده روی عکس ها کلیک کنید

 

          

 

  جزییات در ادامه مطلب...



ادامه مطلب

 

 

 

 

 آشنایی باعیوب جوش

 
1.under cut                      1.  زیربرش یا خوردگی کناره ها
 
2.Over Lap                      2.  سر رفتن
 
3.Black Point                      3.  چاله سیاه
 
4.spatter                       4.  پاشش مذاب
 
5.Arcstrics                      5.  لکه قوس
 
6.LoF                      6.  عدم نفوذ کافی
 
7.LOP                      7.  عدم ذوب کافی
 
8.Prosity                      8.  تخلخل
 
9.crack                      9.  ترک
 
10.slag inclusion                  10.  سرباده حبس شده
 
11.concavity                  11.  تقعر در گرده جوش
 
12.convexity                  12.  تحدب دو گرده جوش
 
ذرات سرباره محبوس شده Slag inclusion
 
هر نوع ذرات غیر فلزی محبوس شده در فلز جوش را اصطلاحا (ذرات سرباره محبوس شده) آخال Inclusion می نامند. منبع این ذرات لزوما از پوشش الکترود با سرباره نیست بلکه محصول واکنش های مختلف سرباره- گاز- فلز نیز می تواند باشد. شکل این ذرات در فلز جوش شبیه شکل آنها در قطعات ریختگی بصورت گروی می باشد و دارای ابعاد مختلف هستند و مقدار کم این ذرات تاثیر چندانی بر روی خواص مکانیکی ندارد اما در مقدار زیاد و به ویژه ابعاد بزرگ و احیانا کشیده شده (طویل) بر روی خواص مکانیکی بویژه مقاومت ضربه ای تاثیر سوء دارد.
 
ذرات سرباره یا محصول واکنش های عناصر اکسیژن زدا یا اکسیژن (یا اکسیدهای ناپایدار) در مذاب می تواند به صورت مایع و یا جامد و بطور هموژن در فلز جوش توزیع شده باشد.
 
 گاه ذرات سرباره محبوس شده به شکل کروی و هموژن در مقطع فلز جوش دیده نمی شوند که علل مختلفی باعث ایجاد آنها خواهند بود که اهم آنها  عبارتند از:
 
الف-ریخته شدن پوسته شکسته شده الکترود به مذاب
 
ب-استفاده از الکتودی که قسمتی از آن بدون روپوش است
 
ج-ورود هوا در اثر سهل انگاری جوشکار در حرکات نامناسب الکترود یا مشعل
 
د-عدم دقت در تمیز کردن سرباره در انتهای پاس جوش در تعویض هر الکترود
 
ه-عدم توجه به تمیز کردن سرباره در گوشه ها و زوایای جوش رسوب داده شده پاس قبلی بویژه در لبه های پخ سازی شده جناقی با زاویه کوچک.
 
خطرات ذرات سرباره در حالت دوم بمراتب بیشتر از حالت ریز و هموژن است.
 
هر چند این ذرات غالبا از اکسیدهای مختلف تشکیل شده اند ولی می توانند ذرات سولفور، اکسی سولفور و ترکیبات دیگر نیز باشد.
 
مقدار ذرات سرباره محبوس شده در حالت غیریکنواخت که بیشتر در اثر عدم رعایت نکات تکنیکی بوجود آمده اند. راحتتر قابل کاهش و کنترل است. برای تقلیل ذرات سرباره محبوس شده کروی و توزیع شده در سرتاسر جوش مطالعات و تحقیقات بسیاری شده است که این پژوهش ها نشان می دهد، شکل و چگالی و نوع ترکیب ذرات، ترکیب و درجه حرارت و ویسکوزیته مذاب، میزان بهم خوردن و تلاتم محیط ذوب و همچنین میزان چسبندگی این ذرات به لایه سرباره عوامل تعیین کننده و موثر در کنترل و کاهش ذرات محبوس شده نهایی هستند. به عنوان مثال ذرات درشت تر سریع تر از ذرات ریز به سطح مذاب شناور می شوند. یا ذرات در مذاب گرم تر با ویسکوزیته پایین تر نسبت به مذاب  سرد و ویسکوزیته بالاتر سریعتر بهمدیگر متصل شده و بطرف بالا حرکت کنند. در عوض مذاب گرم امکان حل شدن بیشتر ذرات و ناخالصی ها در آن را فراهم می سازد. بهم زدن و تلاتم زیاد و سرعت سرد شدن سریع مذاب احتمال محبوس شدن ذرات شناور در مذاب لابلای کریستالهای جامد را افزایش می دهد.
 
زیر برش یا سوختگی و یا بریدگی کناره جوش under cut
 
در اثنای اتصالات با روشهای ذوبی بویژه با قوس الکتریکی فلز اصلی در سرتاسر دیواره شکاف در مسیر اتصال ذوب شده و یک زبانه ای را بوجود می آورد (TOP) که با ذوب شدن الکترود یا فلز پرکننده و انتقال قطرات مذاب از آن به طرف حوضچه جوش زبانه و شکاف مذکور پر می شود و حتی برای بالا بردن استحکام اغلب سطح فلز رسوب داده شده کمی بالاتر از سطح قطعه کارمی باشد. تعدادی از فاکتورها مانع از پرشدن کامل گوشه ها و لبه های این شکاف می شود که به صورت مقطع یا پیوسته با عمق کم یا زیاد در سرتاسر مسیر اتصال مشاهده می شود.
 
در بسیاری موارد بنظر می رسد که این حجم کوچک باقی مانده و پرنشده در کناره جوش نمی تواند اهمیت چندانی داشته باشد اما باید توجه داشت که چون اغلب بصورت شکاف تیز گوشه ای است. هنگامی که موضع اتصال تحت تنش قرار گیرد این شکاف موجب تمرکز تنش و تشدید آن شده و منجر به شروع شکست یا گسیختگی اتصال از آن محل می شود این موضوع به ویژه در اتصالاتی که در شرایط خستگی یا تنش های سکلی قرار می گیرد بسیار حساس و مهم هستند و باید حتما با ذوب و رسوب مقدار اضافی فلز شکاف پر و برطرف شود.
 
(unde rcut) بریدگی کناره جوش
 
 عواملی که موجب ایجاد under cut می شود:
 
1.سرعت زیاد
 
هنگامی که سرعت جوشکاری بالا باشد. مغزی الکترود که وظیفه سوراخ کردن یا کندن فلز (توسط پاشش ذرات الکترون از الکترود به قطعه) را دارا می باشد. وظیفه اش را با سرعت بالا انجام می دهد ولی از آن طرف موادی مذابی که می خواهد این کانالی که قبلا کنده شده کند نمی تواند وظیفه اش را به طور کامل انجام دهد و در نتیجه این کانال کناره هایش خالی می ماند و موجب به وجود آمدن عیب بریدگی کناره جوش می شود.
 
به طور مثال
 
فرض کنید ما 10 عدد کارگر ماهر و با سرعت بالا برای کنندن کانالی را به کار گرفته ایم و پشت سر آنها 10 کارگر بدون مهارت و با سرعت پایین را برای پرکردن این کانال به کار گرفته ایم. افرادی که وظیفه که وظیفه کندن را به عهده دارند کارشان را سریع انجام می دهند ولی کارگرانی که وظیفه پرکردن کانال را برعهده دارند نمی توانند کانال را به طور کامل پرکنند زیرا باید از افراد اولی عقب نیفتند، در نتیجه کناره های کانال پر نمی شود.
 
2.طول قوس بلند
 
هنگامی که فاصله الکترود از قطعه کار زیاد باشد عمل کندن فلز توسط الکترون ها انجام می شود ولی به دلیل طول قوس (قطرات مذابی) که باید این سوراخی که بوجود آمده را پر کنند به دلیل حرارت زیاد طول قوس (حدود 5000 درجه سانتی گراد) نمی توانند این دما را تحمل کنند و در طول را منفجر می شوند، به همین دلیل به طور کامل نمی تواند کانالی که توسط الکترونها الکترود کنده شده پرنماید و کناره های این کانال باقی می ماند.
 
2.نوسان نادرست الکترود
 
هنگامی که حرکت دست به سمت کناره حوضچه جوش زیاد باشد عمل کندن فلز توسط الکترون ها در کناره های زیاد می شود و از طرف دیگر ذرات مذابی که وظیفه پرکردن این کانال را دارند نمی توانند به طور کامل این کانال را پرکنند و در نتیجه کناره های آن خالی می ماند و باعث به وجود آمدن بریدگی کناره جوش می شود.
 
3.آمپربالا
 
هنگامی که آمپر دستگاه بالا باشد تعداد الکترونهایی که از الکترود به فلز برخورد می کند و آن را سوراخ می کند بیشتر می شود و از سمت دیگر ذرات مذابی که باید این سوراخ که ایجاد شده است را پرکنند وظیفه خود را نمی توانند به طور کامل انجام دهند و کناره های این کانال خالی می ماند و عیب زیر برش به وجود می آید.
 
به طور مثال : ما فرض کنیم تعداد 10 نفر کارگر برای حفر کردن کانالی به کار زده ایم و تعداد 7 نفر کارگر برای پرکردن این کانال به کار برده ایم در نتیجه این 7 عدد کارگر نمی توانند به طور کامل کانال را پرکنند. و کناره های کانال خالی می ماند . همچنین در مثالهایی که زده شده افراد گروه دوم نباید از گروه اول عقب بمانند و باید پشت سر آنها کارشان را انجام بدهند.
 
2.سررفتن (Over Lap)
 
سررفتن یا جاری شدن فلز جوش مذاب از دهانه اتصال در قسمت فوقانی و تحتانی شکاف جوش) عیبی بوجود می آید که ظاهر جوش را بد و احیانا هزینه بر روی جوش را افزایش  می دهد، این عیب غالبا در اثر حرارت زیاد (شدت جریان بسیار کم و یا سرعت بسیار کم) بوجود می آید سررفتن در روش جوشکاری با الکترود دستی و در وضعیت قائم بیشتر اتفاق می افتد و معمولا در اثر زاویه اشتباه الکترود با کار می باشد.
 
2.سررفتن Overlap
 
1.انحراف قوس
 
یکی از عوامل ایجاد عیب سررفتن انحراف قوس می باشد. هنگامی که قوس به هر سمتی منحرف شود در نتیجه قطرات مذاب آن قسمت را مورد پوشش خود قرار می دهند و در نتیجه این عمل کناره های حوضچه مذاب توسط قطرات مذاب پر می شود و عیب سررفتن را به وجود می آورد.
 
2.الکترود با قطر زیاد
 
هنگامی که قطر الکترود زیاد باشد قطرات مذابی که وظیفه پر کردن حوضچه را دارند افزایش می یابند و از طرف دیگر کانالی که توسط برخورد الکترونها از الکترود به وجود آمده تا حد مشخصی ظرفیت قرار گرفتن قطرات مذاب را دارد، ولی قطرات مذاب بیشتر از این حد می باشد و در نتیجه باعث سررفتن حوضچه جوش می شود.
 
ما برای حفر کانالی 10 کارگر به کار گرفته ایم و این کانال باید سریعا از پشت سر پر شود و برای این کار کارگر بیشتری از تعداد اولی در نظر گرفته ایم در نتیجه افراد گروه دوم مقدار خاک بیشتر از اندازه لازم داخل کانال می ریزند که این مقدار خاک اضافی به دلیل شیب به وجود آمده که (همان شیب سرعت سرد شده و سیایت مذاب در جوشکاری می باشد) به کناره ها منتقل می شود.
 
طبق محله بالا هر چه شیب سرعت سرد شدن کمتر باشد و سیالیت فلز بیشتر باشد فلز مذاب اضافی بیشتر به کناره ها منتقل می شود که در عکس این عمل ذکر شده (شیب سرعت سرد شدن بیشتر و سیالیت کمتر مذاب، فلز مذاب اضافی کمتر به کناره ها منتقل می شود و باعث به وجود آمدن عیبی به نام تحدب می شود.)
 
3.سرعت کم در جوشکاری
 
هنگامی که سرعت جوشکاری پایین باشد الکترونهایی که از الکتود به قطعه برخورد می کنند و باعث سوراخ شدن فلز می شوند در حد معمولی و همیشگی خود این کار را انجام می دهند ولی از طرف دیگر قطرات مذابی که از الکترود برای پرکردن سوراخ می آیند بیشتر از حد معمول می باشد و این قطرات اضافی از روی حوضچه به کناره ها منتقل می شوند. البته بسته به (شیب سرعت سرد شدن و سیالیت فلز) این کار انجام می شود اگر هر چه سرعت سرد شدن کمتر باشد و سیالیت مذاب بیشتر باشد فلز مذاب اضافی بیشتر به کناره ها حرکت می کند ولی بالعکس هر چقدر سرعت سرد شدن بیشتر باشد و سیالیت مذاب کمتر باشد به همان نسبت فلز مذاب اضافی کمتر از روی گرده به کناره ها منتقل می شود و باعث به وجود آمدن عیب تحدب در گرده جوش می شود.
 
4.زاویه نادرست الکترود
 
هنگامی که الکترود به هر سمت متمایل باشد ذرات مذابی که از الکترود به سمت فلز می آیند همان قسمت را مورد پوشش خود قرار می دهند هنگامی که الکترود به سمت کناره های حوضچه متمایل باشد این قسمت ها مورد پوشش قطرات مذاب قرار می گیرند و عمل سررفتن به وجود میآید که این عمل بیشتر در جوش قوس دستی در وضعیت قائم از همه بیشتر اتفاق می افتد.
 
3.چاله سیاه (Black point)
 
عیبی در جوشکاری وجود دارد که در انتهای جوش در آخرین حوضچه بوجود می آید و بصورت سوراخی در انتهای جوش به وجود میآید.
 
علت این عیب آن است که وقتی جوشکار در انتهای جوشکاری انبر را به بالا می آورد الکترونهایی که از الکترود به سمت حوضچه جوش حرکت می کنند در هنگام بالا بردن الکترود تا فاصله مشخص این حرکت توسط الکترون ها ادامه دارد و با برخورد به سطح قطعه سوراخی پدید می آید ولی به علت طول قوس بالا این قسمت پوشش نمی شود و در نتیجه این سوراخ توخالی باقی می ماند.
 
راه پیشگیری از این عیب
 
 برای اینکه این عیب در جوش به وجود نیاید جوشکار باید هنگامی که به پایان جوشکاری می رسد مقداری به عقب بر می گردد و در هنگامی که می خواهد انبر در را از روی حوضچه جوش بردارد باید زاویه انبردا با قطعه بسیار کم کند تا حرکت الکترونها از پا از الکترود به سمت حوضچه جوش می آید به صورت عمود است از بین برود و در نتیجه این عیب بوجود نیاید.
 
ترشح یا جرقه Spatter
 
قطرات ریز فلز را که از منطقه جوش اثنای اتصالات ذوبی به اطراف پرتاب می شوند جرقه یا ترشح می گویند. این قطرات ممکن است از حوضچه جوش یا بیشتر از الکترود و مفتول پرکننده ناشی شده باشد. هنگامی که دانه های کروی و بزرگ از قطرات مذاب از الکترود به طرف حوضچه جوش منتقل می شود و ایجاد پل در فاصله قوس می کند. مداری بسته Short circuit بوجود می آید که عبور شدت جریان از آن باعث گداخته شدن فوق العاده این پل می گردد که با انفجار آن بارانی از جرقه های گداخته به اطراف حاصل می شود.
 
وقوع جرقه بوسیله تعدادی واکنش در فرآیندهای گوناگون افزایش می یابد. مقدار گاز اضافی ایجاد شده در اثر سریع سرد شدن مذاب واکنش بین عناصر معین در فلز مذاب به عنوان مثال گوگرد با بعضی گازهای اتمسفر در منطقه حوضچه جوش، نمونه هایی از این نوع واکنش های جرقه زا می باشند. جرقه های درشت در فرآیند جوشکاری با الکترود دستی در اثر طول قوس اضافی و جرقه های ریز ناشی از شدت جریان اضافی ایجاد می شود.
 
جرقه ها اغلب در حین پرواز در اتمسفر اکسید شده و بر روی سطح فقط ایجاد لکه هایی می کنند. اغلب جرقه های چسبیده شده بر روی سطح در فواصل دور آسان تر با برس سیمی یا وسایل مشابه تمیز می شوند اما جرقه های چسبیده شده در نزدیکی مسیر اتصال براحتی تمیز نمی شوندو ظاهر جوش را بد منظر می کند. از طرف دیگر لکه های باقیمانده بر روی سطح می توانند شبیه لکه های قوس موجب عوارضی شوند.
 
علاوه بر نکات بالا جرقه و ترشح یکی از مشکلاتی است که غالبا جوشکارها را با سوزاندن پوست و یا لباس آزرده و ناراحت می کند و حتی الامکان باید از ایجاد آن جلوگیری کرد. غالبا با تنظیم پارامترهای جوشکرای (آمپر، قطب و ولتاژ) یا تعویض الکترود می توان این مشکل را کاهش داد.
 
4.پاشش جرقه های مذاب (Spatter)
 
1.طول قوس بلند
 
هنگامی که فاصله الکترود با قطعه کار زیاد باشد ذرات مذابی که از سمت الکترود به طرف فلز می آیند. دمایی در حدود (دمای فلز تقریبا 1500 درجه سانتیگراد)، باید دمای قوس که حدود 5000 درجه سانتیگراد می باشد را متحمل شوند، وقتی طول قوس زیاد باشد قطره مذاب باید در مسافت بیشتر دمای قوس را متحمل شود ولی نمی تواند در مسیر منفجر می شود و به روی قطعه پاشیده می شود که در نتیجه این عیب به وجود می آید.
 
سئوال 2.شدت جریان زیاد
 
هنگامی که شدت جریان زیاد باشد دمای طول قوس افزایش می یابد (حدود 5000 درجه سانتیگراد) و در نتیجه قطرات مذاب نمی توانند این دما را تحمل کنند و منفجر می شوند و به روی قطعه پاشیده می شوند.
 
3.پوشش آسیب دیده
 
هنگامی که روپوش الکترود ما آسیب دیده باشد الکترود به طور کامل نمی تواند عمل پوشش از منطقه مذاب را انجام دهد و به همین خاطر در همان قسمتی که الکترود کار پوشش را به درستی انجام نمی دهد قوس تعادل خود را از دست می دهد و باعث پاشش مذاب به قسمتهای مختلف قطعه می شود.
 
4.انحراف قوس
 
در زمانی که قوس دچار انحراف می شود تعادل در جوشکاری از بین می رود و قوس ناپایدار می شود و به همین دلیل باعث می شود پاشش مذاب بیشتر شود.
 
5.لکه قوس Arc stricks
 
معمولا جوشکارهای بی دقت برای شروع قوس با الکترود دستی ابتدا الکترود را بر روی سطح کار در یک یا چند نقطه به طور لحظه ای میمالند تا بدین ترتیب قوس های موقتی ایجاد شده و با گرم شدن نوک الکترود  روشن کردن قوس در محل شروع عملیات جوشکاری تسهیل یابد. نقاط تماس لحظه ای الکترود با سطح کار بصورت لکه هایی مشاهده می شود که در حقیقت لایه نازکی از سطح کار می باشد که در اثر ایجاد قوس موقت ذوب و سپس سریع سرد شده است. سطح مقطع این لکه ها در زیر میکروسکوپ ساختار مارتنزیتی بسیار ترد و شکننده ای را نشان می دهد که اغلب دارای ترکهای ریزی نیز می باشد.
 
علاوه بر این چون زمان قوس موقت بسیار کوتاه است فرصت ذوب پوشش الکترود و ایجاد لایه محافظ سرباره یا گاز نمی باشد بالنتیجه این لایه نازک ذوب شده در سطح کار در تماس با اکسیژن و ازت از اتمسفر قرار می گیرد و عدم ورود بعضی ترکیبات آلیاژی یا اکسیژن زدا از پوشش الکترود به منطقه خلل و فرج و ذرات اکسیدی زیادی در این لایه بوجود می آید.
 
این عوامل سبب می شود که اگر احیانا قطعه کار به طریقی تحت تنش قرار گیرد که لکه های نامبرده در مواضع حساس قرار گیرند می توانند حتی در فواصل دور از محل اتصال نیز نقاط تمرکز تنش شده و منجر به ترک برداشتن یا گسیختگی قطه کار شوند.
 
بنابراین جوشکار باید توجه کند که تا اولا تماسهای لحظه ای لازم برای شروع قوس ابتدایی را در هر الکترود بر روی قطعه ای قراضه که در مجاوز اتصال قرار داده انجام دهد ثانیا اگر غفلتا بر روی کار این عمل انجام گرفت آنرا با سنگ زدن تمیز کرده و یا با جوش کامل و سالم روی آنرا بپوشاند، ثالثا سعی کند این لکه قوس ها را در مسیر مورد اتصال ایجاد کند تا بعد از رسیدن قوس بر روی آن این آثار محو شود.
 
ذوب و عمق نفوذ ناقص Inadequate joint penetration incomplete fusion
 
 
 
 
 
 
 
الف)عمق نفوذ اتصال Joint penetration فاصله سطح ورق تا ته حوضچه یا مرز تحتانی است که ذوب انجام گرفت.
 
ب)عمق نفوذ ریشه اتصال Root penetration: در جوشهای یخ سازی شده یا شکاف دار فاصله ریشه شکاف تا ته حوضچه جوش یا مرز تحتانی حوضچه جوش را عمق نفوذ ریشه اتصال گویند.
 
ج)عمق ذوب Dept of fusion فاصله سطح کار یا سطح شکاف تا مرز جامد و مایع در حوضچه جوش و یا میزان وسعت پیشرفت ذوب در دیواره هاست.
 
با توضیح بالا می توان فهمید که اتصال با ذوب ناقص یا عمق نفوذ اتصال ناقص یعنی چه؟
 
 
 
 
 
 
 
عمق نفوذ اتصال متاثر از چندین فاکتور است که مهمترین آنها حرارت داده شده Heat input به موضع جوش است. به عنوان مثال افزایش شدت جریان الکتریکی باعث عمیق تر شدن عمق نفوذ اتصال می شود فاکتورهای دیگر که قابل اندازه گیری و کنترل می باشند عبارتند از: سرعت پیشرفت جوشکاری، قطب الکترود، نوع پوشش الکترود ، نوع گاز محافظ، طرح اتصال و زاویه الکترود با سطح کار گاهی اوقات وضعیت سطح لبه مورد اتصال نظیر پوسته اکسیدی ضخیم می تواند سبب عمق ذوب و نفوذ ناقص شود. لازم به تذکر است که این عیب به شکلهای مختلف: عدم نفوذ ریشه اتصال عدم ذوب ناقص در دیوارها ها و در جوش های چند پاسی ذوب ناقص بین پاس در موضع اتصال دیده می شود.
 
5.لکه قوس Arcstrics
 
توضیح کتاب دکتر کوکبی
 
6.دلایل بوجود آمدن عیب(عدم نفوذ ناقص Lack of fusion)
 
1.سرعت بالای جوشکاری
 
هنگامی که سرعت جوشکاری بالا باشد الکترودنهایی که از الکترود به فلز برخورد می کنند و موجب سوراخ کردن فلز می شوند کار خود را سریعتر انجام می دهندو ولی از سوی دیگر قطرات مذابی که می خواهند این کانال حفر شده را پر کنند نمی توانند وظیفه خود را به طور کامل انجام دهند و در حوضچه جوش در بعضی قسمتها مورد پوشش قطرات مذاب قرار نمی گیرند و در نتیجه آن قسمت ها خالی می ماند و باعث بوجود آمدن عیب عدم ذوب کافی می شود.
 
بطور مثال :
 
فرض کنید 10 کارگر برای حفر کردن کانالی به کار برده ایم که این کارگران ماهر و سریع هستند و چند کارگر دیگر برای پر کردن آن بکار گرفته افراد گروه دوم نباید از گروه اول عقب بیفتند و باید سریعا این کانال را پر کنند ولی به علت اینکه کارگران گروه دوم سریع نیستند بعضی از قسمتهای کانال را پر نمی کنند و به ناچار خالی می ماند.
 
2.شدت جریان کم:
 
هنگامی که آمپراژ جوشکاری پایین باشد حرارت در قطعه کمتر می باشد و در نتیجه عمل ذوب به طور کامل انجام نمی شود از طرف دیگر هنگامی که آمپراژ در جوشکاری کم باشد الکترونهایی که از سمت الکترود به قطعه وارد می شود کمتر می باشد و در قطعه پایه عمل کندن توسط الکترون ها به طور کامل انجام نمی شوند و از این رو باعث به وجود آمدن عیب (ذوب ناکافی) می شود.
 
3.انحراف قوس
 
هنگامی که قوس ما منحرف می شود تعادل قوس به هم می خورد و وقتی قوس به هر طرف منحرف شود طرف دیگر زیر بمباران الکترون قرار نمی گیرند و در نتیجه ذوب نمی شود به همین ترتیب ذوب در جوشکاری به طور کامل انجام نمی شود.
 
4.زاویه الکترود به سطح کار
 
هر گاه زاویه الکترود ما به سمت قطعه ای تمایل بیشتری داشته باشد عمل ذوب در آن قطعه بیشتر انجام می شود و در قطعه دیگر ما برعکس به همین منظور در هنگام جوشکاری به زاویه الکترود باید توجه کامل شود تا عمل ذوب به طور مساوی بین دو قطعه مورد اتصال انجام شود.
 
5.قطب الکترود
 
در زمانی که فقط به یک طرف قطعه دسترسی داریم باید قطبی را در جوشکاری انتخاب کنیم تا عمل ذوب ما کامل انجام شود. بیشترین نفوذ در جوشکاری در روش DC با قطب مستقیم می باشد (الکترود منفی دو قطعه کار مثبت)
 
7.عدم نفوذ کافی (LOP)Lack of penetrant
 
عواملی که باعث به وجود آمدن این عیب می شود در زیر به اختصار توضیح داده می شود.
 
1.شدت جریان پایین
 
هنگامی که آمپراژ مورد جوشکاری پایین باشد ذوب به طور کامل انجام نمی شود و باعث بوجود آمدن این عیب می شود.
 
2.سرعت بالا
 
زمانی که سرعت دست جوشکار بالا باشد به دلیل حرات کمی که به قطعه وارد می شود و همچنین سرعت سرد شدن بالا (به دلیل  سرعت بالا جوشکاری) حوضچه مذاب فرصت نمی کند به طور کامل نفوذ کند.
 
3.قطر زیاد الکترود
 
زمانی که قطر الکترود ما بیش از حد باشد ذرات مذاب جدا شده از الکترود نمی تواند به طور کامل نفوذ کند (به دلی آنکه علت قطر بالای الکترود و اینکه الکترود نمی تواند به اندازه کافی داخل قطعه وارد شود و همچنین قطرات مذاب باید مسافت بیشتری را در قطعه طی کند تا عمق اتصالات را کامل پر کنند ولی به دلیل سرعت سرد شدن بالا و سیالیت کم فلز) نمی تواند عمق نفوذ را کامل کند.
 
 
 
4.طرح اتصال
 
در این قسمت ما باید یا اصطلاحاتی آشنا شویم.
 
در قطعاتی که پخ سازی شده اند.
 
1.زاویه بین دو پخ وارد شده بر دو قطعه که به نام 
(Bevel include) شناخته می شود.
 
2.زاویه بین پخ یکی از قطعات و خط عمود خود همان قطعه را (Bevel angle) می نامند.
 
3.فاصله بین انتهای پخ و قسمت تحتانی قطعه را (Root face
 
4.فاصله بین دو قطعه البته از پشت قطعه را (Root opening) می نامند.
 
 در جه مواقعی عدم نفوذ کافی در قطعه رخ می دهد با توجه به
 
4.طرح اتصال
 
1.هنگامی که (Root opening)  کمتراز حد لازم باشد. (Root opening) که به طور معمول استفاده می شود 5/2 تا 4 میلیمتر می باشد.
 
2.هنگامی که (Root face) بیشتر از حد مورد لزوم باشد باعث به وجود آمدن این عیب می شود (Root face) نباید کمتر از 2 میلیمتر باشد.
 
3.(Bevel include) و (Bevel Angle) کم باعث بوجود آمدن این عیب می شود و همچنین باعث جنس ذرات مذاب داخل جوش می شود.
 
5.زاویه الکترود
 
به طور کل هر چقدر زاویه الکترود با سطح کار کمتر باشد نفوذ کمتر انجام می شود و برعکس و همچنین هنگامی که دو قطعه را به هم جوش دهیم زاویه الکترود نسبت به هر قطعه بیشتر باشد عمل جوش پذیری در آن قطعه بیشتر می شود.
 
6.قطب الکترود
 
بیشترین نفوذ ما در جوشکاری در روش DC با قطب مستقیم می باشد (الکترود منفی و قطعه کار مثبت)
 
 
 
 

 

 

بازرسی چشمی جوش اصل اساسی بازرسی جوش است

 

در بسیاری از برنامه های تدوین شده توسط سازنده جهت کنترل کیفیت محصولات،از آزمون چشمی به عنوان اولین تست و یا در بعضی موارد به عنوان تنها متد ارزیابی بازرسی ،استفاده می شود.اگر آزمون چشمی بطور مناسب اعمال شود،ابزار ارزشمندی می تواند واقع گردد.

 

بعلاوه یافتن محل عیوب سطحی، بازرسی چشمی می تواند بعنوان تکنیک فوق العاده کنترل پروسه برای کمک در شناسایی مسائل و مشکلات مابعد ساخت بکار گرفته شود.

 

آزمون چشمی روشی برای شناسایی نواقص و معایب سطحی می باشد.نتیجتا هر برنامه کنترل کیفیت که شامل بازرسی چشمی می باشد،باید محتوی یک سری آزمایشات متوالی انجام شده در طول تمام مراحل کاری در ساخت باشد.بدین گونه بازرسی چشمی سطوح معیوب که در مراحل ساخت اتفاق می افتد،میسر میشود.

 

کشف و تعمیر این عیوب در زمان فوق،کاهش هزینه قابل توجهی را در بر خواهد داشت.بطوری که نشان داده شده است بسیاری از عیوبی که بعدها با روشهای تست پیشرفته تری کشف می شوند،با برنامه بازرسی چشمی قبل،حین و بعد از جوشکاری به راحتی قابل کشف می باشند.سازندگان فایده یک سیستم کیفیتی که بازرسی چشمی منظمی داشته است را بخوبی درک کرده اند.

 

میزان تاثیر بازرسی چشمی هنگامی بهتر می شود که یک سیستمی که تمام مراحل پروسه جوشکاری(قبل،حین و بعد از جوشکاری) را بپوشاند،نهادینه شود.

 

 

 

قبل از جوشکاری. قبل از جوشکاری ،یک سری موارد نیاز به توجه بازرس چشمی دارد که شامل زیر است:

 

 

 

1. مرور طراحی ها و مشخصات Wps

 

2. چک کردن تاییدیه پروسیجرها و پرسنل مورد استفاده PQR

 

3. بنانهادن نقاط تست

 

4. نصب نقشه ای برای ثبت نتایج

 

5. مرور مواد مورد استفاده

 

6. چک کردن ناپیوستگی های فلز پایه

 

7. چک کردن فیت آپ و تراز بندی اتصالات جوش

 

8. چک کردن پیش گرمایی در صورت نیاز

 

 

 

اگر بازرس توجه بسیار دقیقی به این آیتم های مقدماتی بکند،می تواند از بسیاری مسائل که بعدها ممکن است اتفاق بیافتد،جلوگیری نماید.مساله بسیار مهم این است که بازرس باید بداند چه چیزهایی کاملا مورد نیاز می باشد.این اطلاعات را می توان از مرور مستندات مربوطه بدست آورد.با مرور این اطلاعات،سیستمی باید بنا نهاده شود که تضمین کند رکوردهای کامل و دقیقی را می توان بطور عملی ایجاد کرد.

 

 

 

نقاط نگهداری.

 

باید بنا نهادن نقاط تست یا نقاط نگهداری جایی که آزمون باید قبل از تکمیل هر گونه مراحل بعدی ساخت انجام شود، در نظر گرفته شود. این موضوع در پروژه های بزرگ ساخت یا تولیدات جوشکاری انبوه،بیشترین اهمیت را دارد.

 

 

 

روشهای جوشکاری. مرحله دیگر مقدماتی این است که اطمینان حاصل کنیم آیا روشهای قابل اعمال جوشکاری ،ملزومات کار را برآورده می سازند یا نه؟مستندات مربوط به تایید یا صلاحیت های جوشکاران هر کدام بطور جداگانه باید مرور شود.طراحی ها و مشخصات معین می کند که چه فلزهای پایه ای باید به یکدیگر متصل شوند و چه فلز پرکننده باید مورد استفاده قرار گیرد.برای جوشکاری سازه و دیگر کاربردهای بحرانی،جوشکاری بطور معمول بر طبق روشهای تایید شده ای که متغیرهای اساسی پروسه را ثبت می کنند و بوسیله جوشکارانی که برای پروسه ،ماده و موقعیتی که قرار است جوشکاری شود،تایید شده اند،انجام می گیرد.در بعضی موارد مراحل اضافی برای آماده سازی مواد مورد نیاز می باشد.بطور مثال در جاهایی که الکترودهای از نوع کم-هیدروژن مورد نیاز باشد،وسایل ذخیره آن باید بوسیله سازنده در نظر گرفته شود.

 

 

 

موادپایه. قبل از جوشکاری ، شناسایی نوع ماده و یک تست کامل از فلزات پایه ای مربوطه باید انجام گیرد.اگر یک ناپیوستگی همچون جدالایگی صفحه ای وجود داشته باشد و کشف نشده باقی بماند روی صحت ساختاری کل جوش احتمال تاثیر دارد.در بسیاری از اوقات جدالایگی در طول لبه ورقه قابل رویت می باشد بخصوص در لبه هایی که با گاز اکسیژن برش داده شده است.

 

مونتاژ اتصالات. برای یک جوش،بحرانی ترین قسمت ماده پایه،ناحیه ای است که برای پذیرش فلز جوشکاری به شکل اتصال،آماده سازی می شود.اهمیت مونتاژ اتصالات قبل از جوشکاری را نمی توان به اندازه کافی تاکید کرد.بنابراین آزمون چشمی مونتاژ اتصالات از تقدم بالایی برخوردار است. مواردی که قبل از جوشکاری باید در نظر گرفته شود شامل زیر است:

 

1. زاویة شیار (Groove angle)

 

2. دهانه ریشه (Root opening)

 

3. ترازبندی اتصال (Joint alignment)

 

4. پشت بند (Backing)

 

5. الکترودهای مصرفی (Consumable insert)

 

6. تمیز بودن اتصال (Joint cleanliness)

 

7. خال جوش ها (Tack welds)

 

8. پیش گرم کردن (Preheat)

 

هر کدام از این فاکتورها رفتار مستقیم روی کیفیت جوش بوجود آمده،دارند.اگر مونتاژ ضعیف باشد،کیفیت جوش احتمالا زیر حد استاندارد خواهد بود.دقت زیاد در طول اسمبل کردن یا سوار کردن اتصال می تواند تاثیر زیادی در بهبود جوشکاری داشته باشد.اغلب آزمایش اتصال قبل از جوشکاری عیوبی را که در استاندارد محدود شده اند را آشکار می سازد،البته این اشکالات ،محلهایی می باشند که در طول مراحل بعدی بدقت می توان آنها را بررسی کرد.برای مثال،اگر اتصالی از نوع T (T-joint) برای جوشهای گوشه ای(Fillet welds)، شکاف وسیعی از ریشه نشان دهد،اندازه جوش گوشه ای مورد نیاز باید به نسبت مقدار شکاف ریشه افزوده شود. بنابراین اگر بازرس بداند چنین وضعیتی وجود دارد،مطابق به آن ،نقشه یا اتصال جوش باید علامت گذاری شود، و آخرین تعیین اندازه جوش به درستی شرح داده شود.

 

حین جوشکاری. در حین جوشکاری،چندین آیتم وجود دارد که نیاز به کنترل دارد تا نتیجتا جوش رضایتبخشی حاصل شود.آزمون چشمی اولین متد برای کنترل این جنبه از ساخت می باشد.این می تواند ابزار ارزشمندی در کنترل پروسه باشد.بعضی از این جنبه های ساخت که باید کنترل شوند شامل موارد زیر می باشد:

 

(1) کیفیت پاس ریشه جوش() weld root bead

 

(2) آماده سازی ریشه اتصال قبل از جوشکاری طرف دوم

 

(3) پیش گرمی و دماهای میان پاسی

 

(4) توالی پاسهای جوش

 

(5) لایه های بعدی جهت کیفیت جوش معلوم

 

(6) تمیز نمودن بین پاسها

 

(7) پیروی از پروسیجر کاری همچون ولتاژ،آمپر،ورود حرارت،سرعت.

 

 

 

 

 

 

 

هر کدام از این فاکتورها اگر نادیده گرفته شود سبب بوجود آمدن ناپیوستگی هایی می شود که می تواند کاهش جدی کیفیت را در بر داشته باشد.

 

 

 

پاس ریشه جوش. شاید بتوان گفت بحرانی ترین قسمت هر جوشی پاس ریشه جوش می باشد.مشکلاتی که در این نقطه وجود دارد...

 

در نتیجه بسیاری از عیوب که بعدها در یک جوش کشف می شوند مربوط به پاس ریشه جوش می باشند.بازرسی چشمی خوب روی پاس ریشه جوش می تواند بسیار موثر باشد.وضعیت بحرانی دیگر ریشه اتصال در درزهای جوش دو طرفه هنگام اعمال جوش طرف دوم بوجود می آید. این مساله معمولا شامل جداسازی سرباره(slag) و دیگر بی نظمی ها توسط تراشه برداری(chipping)،رویه برداری حرارتی(thermal gouging) یا سنگ زنی(grinding) می باشد.وقتی که عملیات جداسازی کاملا انجام گرفت آزمایش منطقه گودبرداری شده قبل از جوشکاری طرف دوم لازم است.این کار به خاطر این است که از جداشدن تمام ناپیوستگی ها اطمینان حاصل شود.اندازه یا شکل شیار برای دسترسی راحت تر به تمام سطوح امکان تغییر دارد.

 

 

 

پیش گرمی و دماهای بین پاس. پیش گرمی و دماهای بین پاس می توانند بحرانی باشند و اگر تخصیص یابند قابل اندازه گیری می باشند.محدودیت ها اغلب بعنوان می نیمم،ماکزیمم و یا هر دو بیان می شوند.همچنین برای مساعدت در کنترل مقدار گرما در منطقه جوش،توالی و جای تک تک پاسها اهمیت دارد .بازرس باید ازاندازه و محل هر تغییر شکل یا چروکیدگی(shrinkage) سبب شده بوسیله حرارت جوشکاری آگاه باشد. بسیاری از اوقات همزمان با پیشرفت گرمای جوشکاری اندازه گیری های تصحیحی گرفته می شود تا مسائل کمتری بوجود آید.

 

 

 

آزمایش بین لایه ای . برای ارزیابی کیفیت جوش هنگام پیشروی عملیات جوشکاری،بهتر است که هر لایه بصورت چشمی آزمایش شود تا از صحت آن اطمینان حاصل شود.همچنین با این کار می توان دریافت که آیا بین پاسها بخوبی تمیز شده اند یا نه؟ با این عمل می توان امکان روی دادن ناخالصی سرباره در جوش پایانی را کاهش داد.بسیاری از این گونه موارد احتمالا در دستورالعمل جوشکاری اعمالی،آورده شده اند.

 

در این گونه موارد،بازرسی چشمی که در طول جوشکاری انجام می گیرد اساسا برای کنترل این است که ملزومات روش جوشکاری رعایت شده باشد.

 

 

 

بعد از جوشکاری. بسیاری از افراد فکر می کنند که بازرسی چشمی درست بعد از تکمیل جوشکاری شروع می شود.به هر حال اگر همه مراحلی که قبلا شرح داده شد،قبل و حین جوشکاری رعایت شده باشد،آخرین مرحله بازرسی چشمی به راحتی تکمیل خواهد شد.از طریق این مرحله از بازرسی نسبت به مراحلی که قبلا طی شده و نتیجتا جوش رضایت بخشی را بوجود آورده اطمینان حاصل خواهد شد. بعضی از مواردی که نیاز به توجه خاصی بعد از تکمیل جوشکاری دارند عبارتند از:

 

(1) ظاهر جوش بوجود آمده

 

(2) اندازه جوش بوجود آمده

 

(3) طول جوش

 

(4) صحت ابعادی

 

(5) میزان تغییر شکل

 

(6) عملیات حرارتی بعد از جوشکاری

 

هدف اساسی از بازرسی جوش بوجود آمده در آخرین مرحله این است که از کیفیت جوش اطمینان حاصل شود. بنابراین آزمون چشمی چندین چیز مورد نیاز می باشد.بسیاری از کدها و استانداردها میزان ناپیوستگی هایی که قابل قبول هستند را شرح می دهد و بسیاری از این ناپیوستگی ها ممکن است در سطح جوش تکمیل شده بوجود آیند.

 

 

 

ناپیوستگی ها . بعضی از انواع ناپیوستگی هایی که در جوشها یافت می شوند عبارتند از:

 

(1) تخلخل

 

(2) ذوب ناقص

 

(3) نفوذ ناقص در درز

 

(4) بریدگی(سوختگی) کناره جوش

 

(5) رویهم افتادگی

 

(6) ترکها

 

(7) ناخالصی های سرباره

 

(8) گرده جوش اضافی(بیش از حد)

 

 

 

در حالی که ملزومات کد امکان دارد مقادیر محدودی از بعضی از این ناپیوستگی ها را تایید نماید ولی عیوب ترک و ذوب ناقص هرگز پذیرفته نمی شود.

 

برای سازه هایی که تحت بار خستگی و یا سیکلی (Cyclic) می باشند، خطر این ناپیوستگی های سطحی افزایش می یابد. در اینگونه شرایط،بازرسی چشمی سطوح ،پر اهمیت ترین بازرسی است که می توان انجام داد.

 

وجود سوختگی کناره (Undercut)،رویهم افتادگی(Overlap) و کنتور نامناسب سبب افزایش تنش می شود؛ بار خستگی می تواند سبب شکستهای ناگهانی شود که از این تغییر حالتهایی که بطور طبیعی روی می دهد، زیاد می شود.به همین خاطر است که بسیاری اوقات کنتور مناسب یک جوش می تواند بسیار با اهمیت تر از اندازه واقعی جوش باشد،زیرا جوشی که مقداری از اندازه واقعی کمتر باشد،بدون ناخالصی ها و نامنظمی های درشت،می تواند بسیار رضایت بخش تر از جوشی باشد که اندازه کافی ولی کنتور ضعیفی داشته باشد.

 

برای تعیین اینکه مطابق استاندارد بوده است ،بازرس باید کنترل کند که آیا همه جوشها طبق ملزومات طراحی از لحاظ اندازه و محل(موقعیت) صحیح می باشند یا نه؟اندازه جوش گوشه ای(Fillet) بوسیله یکی از چندین نوع سنجه های جوش برای تعیین بسیار دقیق و صحیح اندازه تعیین می شود.

 

در مورد جوشهای شیاری(Groove) باید از لحاظ گرده جوش مناسب دو طرف درز را اندازه گیری کرد.بعضی از شرایط ممکن است نیاز به ساخت سنجه های جوش خاص داشته باشند.

 

 

 

عملیات حرارتی بعد از جوشکاری. به لحاظ اندازه،شکل، یا نوع فلز پایه ممکن است عملیات حرارتی بعد از جوش در روش جوشکاری اعمال شود.این کار فقط از طریق اعمال حرارت(گرما) در محدوده دمایی بین پاس یا نزدیک به دمای آن ،صورت می گیرد تا از لحاظ متالورژیکی خواص جوش بوجود آمده را کنترل نمود. حرارت دادن در درجه حرارت دمای بین پاس،ساختار بلوری را به استثناء موارد خاص تحت تاثیر قرار نمی دهد.بعضی از حالات ممکن است نیاز به عملیات تنش زدایی حرارتی داشته باشند.بطوری که قطعات جوش خورده بتدریج در یک سرعت مشخص تا محدوده تنش زدایی تقریبا °F1100 تا F °1200 (590 تا 650 درجه سانتی گراد) برای اکثر فولادهای کربنی گرما داده می شود.

 

بعد از نگهداری در این دما به مدت یک ساعت برای هر اینچ از ضخامت فلز پایه،قطعات جوش خورده تا دمای حدود °F600 (315 درجه سانتی گراد) در یک سرعت کنترل شده سرد می شود. بازرس در تمام این مدت مسئولیت نظارت بر انجام کار را دارد تا از صحت کار انجام شده و تطابق با ملزومات روش کار اطمینان حاصل نماید.

 

 

 

آزمایش ابعاد پایانی. اندازه گیری دیگری که کیفیت یک قطعه جوشکاری شده را تحت تاثیر قرار می دهد صحت ابعادی آن می باشد. اگر یک قسمت جوشکاری شده بخوبی جفت و جور نشود،ممکن است غیر قابل استفاده شود اگرچه جوش دارای کیفیت کافی باشد.

 

حرارت جوشکاری ، فلز پایه را تغییر شکل داده و می تواند ابعاد کلی اجزاء را تغییر دهد.بنابراین، آزمایش ابعادی بعد از جوشکاری ممکن است برای تعیین متناسب بودن قطعات جوشکاری شده برای استفاده موردنظر مورد نیاز واقع شود. 

__________________

 

 

ضرورت تست جوش

 

 

 

 

ضرورت تست جوش

 

با گذشت 50 سال از استفاده از جوش در ساختمان دهه اخیر(80-1370)از نظر تعداد ساختمانهایی که با سازه های فولادی طراحی و اجرا شده اند کاملا استثنایی به شمار می آید.در نیمه دوم این دهه دهها هزار سازه فولادی در تهران و شهرهای بزرگ ایرن به ناگهان همانند قارچ سر از زمین برآورد.گسیل سرمایه ها به سوی ساخت و ساز شهری و تبدیل ساخت سرپناه به یک ماشین سرمایه گذاری جهت سودهای کلان باعث گردید تا رعایت اصول فنی و ایمن سازی ساختمانها در برابر زلزله در برابر منفعت طلبی بسیاری از صاحبکاران عملا مورد توجه قرار نگیرد.از طرف دیگر حجم عظیم ساخت و ساز نیروی انسانی زیادی اعم از مهندس و تکنسین و جوشکارماهر احتیاج داشت که دراثر کمبود نیروهای متخصص و یا عدم کنترل پروژه ها توسط افراد متخصص راه برای ورود افراد غیرمتخصص به این جرگه هموارگردید.تمامی این مسایل دست به دست هم داد تا طرح و اجرای ساختمانهای فولادی آنچنان که باید از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشد.تخریب کلی ساختمانهای فولادی در زلزله منجیل موید پایین بودن کیفیت ساختمانهای فولادی کشور می باشد. از میان تمامی عوامل دخیل در طرح و ساخت سازه های فولادی اتصالهای جوشی از نارساییهای بیشتری برخوردارند. علل اصلی پایین بودن کیفیت جوش درساخت و سازهای شهری را می توان به صورت زیر بیان نمود :

 

1- عدم انطباق اجرای معمول سازه های فولادی با آیین نامه ها و دستورالعملها

 

2- کیفیت پایین جوش به علت عدم آموزش کلاسیک کافی در این زمینه برای جوشکاران و مهندسان

 

3- نبود نظارت اصولی و دقیق بر اجرای جوشکاری در ساختمانهای شهری در کشور

 

4- عدم طرح دقیق اتصال جوشی با توجه به عملکرد مورد نظرآنها

 

در بسیاری از موارد طرز اجرای متداول جوش باجزییات ارایه شده در آیین نامه تطابق ندارد.این موارد ناشی از موارد متعددی است که از میان آنها به موارد زیر می توان اشاره کرد:

 

الف) آشنا نبودن مهندسین سازه به مسایل اجرایی و در نتیجه ارایه نقشه ها وجزییات غیرقابل اجرا

 

ب) گران تر بودن هزینه اجرای جزییات آیین نامه نسبت به روش سنتی اجرا

 

پ)آگاه نبودن کارفرما و یا مهندس مجری طرح به جزییات آیین نامه و عدم توانایی در تمیز دادن حالات مختلف از یکدیگر

 

بعد از اجباری شدن آیین نامه2800(1368) اهمیت وجود سیستم مقاوم در برابر زلزله از یک طرف و محدودیتهای معماری برای استفاده از سیستم مهاربندی از طرف دیگر باعث استفاده روزافزون از سیستم قاب خمشی در جهت عرضی ساختمانها شد.در این سیستم اتصال تیر به ستون از نوع گیردار بوده یعنی باید توانایی انتقال برش و لنگراز تیر به ستون وجود داشته باشد.در این نوع اتصالات از ورقهای بالاسری و زیرسری که در محل اتصال به ستون برای ایجاد جوش نفوذی کامل خورده است استفاده می شود. اما از آنجاییکه متاسفانه عملیات جوشکاری در محل کارگاههای ساختمانی و نه در محل کارخانه صورت می گیرد کنترل کیفیت جوش بخصوص در هنگام مونتاژ درارتفاع زیاد از سطح زمین حتی به صورت عینی(Visual) امکان پذیر نمی باشد. همچنین معمولا در محل اتصال ورق به ستون به جای جوش نفوذی از جوش گوشه استفاده می شود در نتیجه هنگام زلزله این نقاط علاوه بر تحمل نیروی کمتر در حالت تردشکن گیسخته خواهد شد. زمانی که در یک عضو فشاری ازدومقطع در کنار یکدیگر استفاده می شود باید هم پایداری کل عضوبه عنوان یک المان و هم پایداری تک تک مقاطع کنترل شود تاخیچکدان تحت تاثیر نیروی فشاری به طور جداگانه دچار کمانش نشوند.برای این منظور این مقاطع باید در فواصل مشخص به یکدیگر متصل شوند تاطول آزاد آنها کاهش یابد. بسیاری از اوقات بادبندهای دوبل در طول خود به یکدیگر وصل نمی شوند و در نتیجه دومقطع بایکدیگر عمل نمیکنند و بار بحرانی عضو کمتر از مقداری است که مهندس سازه در محاسبات خود منظور نموده است. مبحث دهم مقررات ملی ساختمان حداکثر فاصله بین جوش دومقطع در ستونهای ترکیبی را مقرر نموده است.اما در موارد زیادی مشاهده می شود که فاصله بین جوش ستونها بیشتراز این مقدار می باشد

 

 

 

 

 

 

خطاهای جوشكاری اتصالات در ساختمانهای فولادی

 

خطاهای جوشكاری اتصالات در ساختمانهای فولادی

 

سید مهدی زهرائی

 

استادیار گروه عمران دانشكده فنی دانشگاه تهران

 

و مدیر بخش مهندسی سازه مركز تحقیقات ساختمان و مسكن

 

 

 

 

 

چكیده

 

با و جود تجربه تلفات و خسارات سنگین زلزله های اخیر مانند زلزله های منجیل و بم ، احتمال وقوع زمین لرزه های بزرگ در بیشتر مناطق پر جمعیت كشور و نیاز جدی به اعمال كنترل كیفی در طراحی و اجرای ساختمانها ، هنوز توجه كافی به ساخت و ساز صحیح نشده است . مشكل اصلی آسیب پذیر ی لرزه ای ساختمانها، كم توجهی

 

به دانش فنی و دستور العملهای آیین نامه های موجود در مراحل اجرایی ساختمانها می باشد . بیشتر ساختمانهای كوچك مسكونی فاقد محاسبات سازه ای و جزئیات اجرایی لازم بوده و با نظارت صحیح مهندسین ساختمانی كه دانش فنی لازم را دارند ساخته ن می شوند و احداث آنها توسط پیمانكاران غیر حرفه ای و فاقد صلاحیت لازم

 

انجام می گیرد.

 

ساختمانهای فولادی بخش قابل توجهی از ساخت و ساز در ایران را تشكیل می دهدو سهم بزرگی از مشكلات اجرایی آنها به خطاها و ضعفهای متنوع جوشكاری بر می گردد. جوشكاری به عنوان مهمتری ن مسئله اتصالات در اجرای یك ساختمان فلزی بایستی مورد توجه قرار گیرد و روشهای مختلف كنترل كیفیت جوش دراین خصوص بكار گرفته شود . در این مقاله، ضمن مروری بر خطاها و عیبهای معمول جوشكاری در اجرای ساختمانهای فولادی، به اختصار روشهای بازرسی و كنترل كیفیت جوش به م نظور ترویج فرهنگ صحیح جوشكاری ارائه میگردد.

 

 

 

كلید واژه ها: ساختمان فولادی، جوشكاری، معایب جوش، كنترل كیفیت جوش.

 

 

 

١- مقدمه

 

با وجود تجربه تلفات و خسارات سنگین زلزله های اخیر مانند زلزله های منجیل و بم (تصویر ١)، احتمال جدی وقوع زمین لرزه های بزرگ در بیش تر مناطق پر جمعیت كشور و نیاز جدی به اعمال كنترل كیفی در طراحی و اجرای ساختمانها ، متاسفانه هنوز توجه كافی به ساخت و ساز صحیح نشده است . از نظر علم مهندسی زلزله، در حال حاضر ساخت بناهای مقاوم در برابر زلزله امكان پذیر است ، لیكن عم ً لا به دلیل یكسری مشكلات اجر ائی رسیدن به ساختمانهای مقاوم تضمین نمی گردد [ ١و ٢ ].

 

 

 

 

 

مشكل اصلی آسیب پذیری لرزه ای ساختمانها حتی نمونه های جدید الاحداث در ایران، عدم استفاده صحیح از دانش فنی در مراحل طراحی و اجرا می باشد. دستورالعملهای اتصالات جوشكاری شده و ضوابط طراحی ساختمانهای فولادی، گاهی در طراحی و اجرا سهل انگاری می شود. لذا بایستی سطح معلومات فنی این افراد افزایش یافته و نیز مكانیزمی برای اعمال قاطعیت اجرایی و كنترل امر در نظرگرفته شود و البته طوری كه حقوق مهندس ناظر حفظ شده و مسئولیتها به درستی تقسیم گردد[ ١ ].

 

ساختمانهای فولادی بخش قابل توجهی از ساخت و ساز در ایران را تشكیل م یدهند و یكی از مهمترین موضوعات درهر ساختمان فولادی، كنترل جوشكاری آن میباشد (تصاویر ٢ و ٣).اهمیت این امر در زلزله های .( اخیر نشان داده شده است كه خسارات اساسی پس از بریدن جوش اتصال عضو ساز های پدید م یآید(شكل ٤ )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جوشها درهمه بخشها بایستی منطبق بر اطلاعات نقشه بوده و از لحاظ بعد و طول جوش (شكل ٥) و كنترل كیفیت لازم بررسی گردد. در استاندارد ٢٨٠٠ ، آزمایشات اولتراسونیك و رادیوگرافی برای كنترل اتصالات جوشی قابهای خمشی ویژه اجباری شده است[ ٣] كه البته بسته به تشخیص مهندس ناظر در سایر حالات حتی در ساختمانهای معمولی نیز باید انجام گردد. در این مقاله، ضمن مروری بر عیبهای معمول جوشكاری در اجرای ساختمانهای فولادی، روشهای بازرسی و كنترل كیفیت جوش ارائه میگردد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

٢. عیبها و ناپیوستگی های معمول در جوشكاری

 

یكی از مهمترین وظایف بازرس یا تیم كنترل كیفی جوش، ارزیابی حقیقی جوشها به منظور بررسی مناسب بودن آنها در شرایط بهره برداری و در واقع تعیین هر گونه كمبود و نیز نامنظمی درجوش یا قطعه جوشكاری شده كه عمومًا ناپیوستگی نامیده می شود م یباشد. در حالیكه یك ناپیوستگی، هر گونه اختلال در ساختار یكنواخت را بیان می كند، یك عیب ناپیوستگی ویژه است كه مناسب بودن سازه یا قطعه را زیر سئوال می برد. شكل ناپیوستگی را میتوان به دو گروه كلی خطی و غیر خطی تقسیم نمود. ناپیوستگی های خطی طولی به مراتب بیش از پهنا دارند. زمانیكه در جهت عمود برتنش اعمالی قرار گیرند، یك ناپیوستگی خطی نسبت به غیر خطی شرایط بحرانی تری را ایجاد می كند، چرا كه احتمال اشاعه و در نهایت تخریب آن بیشتر خواهد بود[ ٤ ].

 

 

 

٣. ناپیوستگیهای فلز جوش و فلز پایه

 

1-3. تركها

 

بحرانی ترین ناپیوستگی ها، تركها هستند . شرایط اضافه بار باعث ایجاد تركها و تمركز تنش می شود . یك روش گروه بندی تركها با مشخص كردن آنها به صورت گرم یا سرد است . همچنین تركها را میتوان توسط جهت آنها نسبت به محور طولی جوش توصیف نمود . تركهای طولی بعلت تنشهای انقباضی عرضی جوشكاری یا تنشهای سرویس ایجاد می شوند . تركهای عرضی عمومًا به علت اثر تنشهای انقباضی طولی جوشكاری روی جوش یا فلز پایه با انعطاف پذیری كم ایجاد می شوند (شكل ٦). انواع مختلف ترك با توصیف دقیق موقعیتهای آنها نسبت به اجزا مختلف شامل : تركهای گلویی، ریشه، كناره، چاله جوش، زیرگرده منطق ه متاثر از حرارت و فلز پایه هستند .

 

تركهای گلویی كه از میان گلویی جوش یا كوتاهترین مسیر درسطح مقطع جوش گسترش می یابد ، از نوع تركهای طولی بوده واغلب در طبقه بندی ترك گرم قراردارند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ركهای ریشه در فلز پایه یا در خود جوش نیز در زمره تركهای طولی هستند . تركهای كناره جوش در فلز پایه ایجاد شده و در كناره جوش توسعه می یابند . تركهای چاله جوش درنقطه پایانی ردیفهای منفرد جوش در صورت عدم مهارت جوشكار ایجاد می شوند . دسته بعدی تركها، ترك زیر جوش به علت حضورهیدروژن است . این نوع ترك بجای فلز جوش در ناحیه تحت تاثیر حرارت به موازات خط ذوب واقع هستند.

 

 

 

٢. ذوب و نفوذ ناقص -٣

 

طبق تعریف، ذوب ناقص یك ناپیوستگی درجوش است كه ذوب شدن بین فلز جوش وسطوح ذوب و یا لایه های جوش رخ نداده باشد . بعلت خطی بودن و انتهای نسبتًا تیزآن، ذوب ناقص از ناپیوستگی های بارز درجوش است و در وضعیتهای مختلف در منطقه جوش تشكیل می شود . نفوذ ناقص معرف حالتی است كه فلز جوش به طور كامل در سراسر ضخامت ورق گسترده نشده باشد . موقعیت این عیب در مجاورت ریشه جوش است . ذوب و نفوذ ناكافی به علت عدم مهارت جوشكار، شكل نامناسب اتصال یا آلودگی اضافی ایجاد می شود.

 

 

 

٣. سرباره های محبوس شده -٣

 

مناطقی در سطح مقطع یا در سطح جوش هستند كه سرباره محافظ حوضچه جوش به طور مكانیكی درون فلز منجمد شده محبوس می شود. این سرباره منجمد شده بخشی از مقطع جوش را نمایش می دهد كه فلز جوش بخوبی ذوب نم ی شود. این پدیده خود سبب ایجاد بخشی ضعیف در نمونه خواهد شد . در حقیقت سرباره های

 

محبوس شده اغلب درارتباط با ذوب ناقص هستند.

 

 

 

٤. تخلخل -٣

 

این نوع ناپیوستگی درخلال انجماد جوش در اثر حبس گاز ایجاد می شود . بنابراین تخلخل را بسادگی میتوان، حفره های گاز درون فلز ج وش منجمد شده دانست . به علت طبیعت كروی شكل آنها، تخلخل كمترین خطر را در میان دیگر ناپیوستگی ها داراست ولی در زمانیكه جوش باید تحمل فشارهای بالا را داشته باشد حضور تخلخل خطرناك خواهد بود [ ٦]. منابع مختلفی برای حضور رطوبت یا آلودگی وجود دارد كه میتوان الكترود فلز پایه، گازمحافظ یا محیط اطراف را در این میان نام برد، تغییر درتكنیك جوشكاری نیز می تواند سبب ایجاد تخلخل شود.

 

 

 

٥. بریدگی كنار جوش -٣

 

بریدگی كنار جوش یك ناپیوستگی سطحی است كه در فلز پایه مجاور فلز جوش رخ میدهد . در شرایطی عیب را داریم كه فلز پایه شسته شد ه ولی با فلزی پركننده جبران نمی شود . نتیجه ، ایجاد یك شیار خطی با شكلی نسبتًا تیز است كه درفلز پایه تشكیل می شود . این عیب بعلت سطحی بودن ماهیت آن برای بارگذاری خستگی خطرناك است. بریدگی كنار جوش عمومًا به علت تكنیك جوشكاری نامناسب ایجاد می گردد ، به ویژه اگ ر سرعت حركت جوش زیاد باشد . علاوه بر این اگر گرمای جوشكاری بسیار بالا باشد می تواند سبب ذوب شدن بیش ازحد فلز پایه گردد.

 

 

 

٦. پرشدن ناقص -٣

 

این مورد مشابه بریدگی كنار جوش، یك ناپیوستگی سطحی است كه به علت كمبود ماده در مقطع عرضی ایجاد می شود. تنها تفاوت دراین میان این است كه پرشدن ناقص در فلز جوش ولی بریدگی كنار جوش درفلز پایه یافت می شود . به بیان ساده ، پرشدن ناقص ، زمانی رخ می دهد كه فلز پركننده به اندازه كافی برای پركردن اتصال جوش در دسترس نباشد (شكل ٧). مشابه بریدگی كنار جوش، پرشدن ناقص نیز هم در سطح رویی و هم در ریشه جوش ظاهر می شود . دلیل اولیه پرشدن ناقص، تكنیك غلط جوشكاری است . مثلا سرعت زیاد جوشكاری اجازه پرشدن اتصال و هم سطح شدن آن با فلز را نمی دهد.

 

 

 

 

 

٧. سررفتن -٣

 

نوع دیگر ناپیوستگی سطحی جوش كه از تكنیك نامناسب جوشكاری (سرعت جوشكاری خیلی آرام ) ناشی می شود، سررفتن است كه در آن ، فلز جوش روی فلز پایه مجاورش سر می رود و دركناره جوش، شیاری تیز را ایجاد می نماید . به علاوه اگر مقدار سررفتن به اندازه كافی زیاد باشد می تواند تركی را كه از این تمركز تنش ایجاد می شود را مخفی نماید.

 

 

 

٨. تحدب بیش از حد -٣

 

این ناپیوستگی مختص جوشهای گوشه است و طبق تعریف تحدب عبارت از حداكثر فاصله از رویه محدب یك جوش گوشه تا خط واصل بین كناره های جوش است . از نقطه نظراستحكام مقدار تحدب در جوش گوشه ضروری است ولی اگر از حدی بیشتر باشد، به عنوان یك عیب تلقی می شود. این مطلب هم از نقطه نظر اقتصادی (مصرف فلز پركننده بیشتر ) و هم از نظر حضور مناطق تیز اطراف جوش به خصوص در بارگذاری خستگی مطرح می شود. دلیل ایجاد تحدب، آرام بودن سرعت جوشكاری یا تكنیك ناصحیح جوشكاری است.

 

 

 

٩. لكه قوس و پاشش -٣

 

لكه های قوس درنتیجه شرو ع قوس عمدًا یاتصادفی روی سطح فلز پایه دور از اتصال به وجود میآیند . در اثر این رخداد، منطقه ای متمركز شده از سطح فلز پایه ذوب شده و سریعًا سرد و شكننده می شود . پاشش همان ذرات فلزی پراكنده ناشی از جریان بالای جوشكاری هستند كه در تشكیل جوش نقشی ندارند . از نقط ه نظر بحرانی بودن، پاشش ممكن است زیاد مهم تلقی نشود، ولی درهر حال مقادیر زیاد پاشش میتوانند گرمای موضعی زیادی را به سطح فلز مشابه با اثر لكه قوس ایجاد كنند و حتی سبب تشكیل ناحیه تحت تاثیر حرارت شوند.

 

 

 

١٠ . اعوجاج -٣

 

خمیدگی یا اعوجاج از مشكلات مهم جوشكاری اس ت كه باید برطرف گردد . این مسئله در اثر انقباض كه به هنگام گرم و سرد شدن پس از عملیات جوشكاری در فلز پایه و جوش بوجود می آید ، شكل می گیرد . برای كنترل اعوجاج باید شرایط لازم برای جوشكاری شامل كنترل قبل، حین و بعد از جوشكاری تامین گردد.

 

 

 

١١ . تورق و پارگی سراسری -٣

 

این ناپیوستگی ویژه مربوط به فلز پایه است . تورق در اثر حضور آلودگی و ناخالصی غیر فلزی موجود درزمان تولید فولاد ایجاد می شود . این ناخالصی ها به طور طبیعی اكسیدی هستند كه در زمانیكه فولاد هنوز مذاب است تشكیل شده و در خلال عملیات بعدی نورد كشیده شده و موج ب تورق می شوند. نوع دیگر ناپیوستگی مربوط به پارگی سراسری است و زمانی رخ می دهد كه در جهت تمام ضخامت دراثر جوشكاری تنشهای انقباضی بزرگی ایجاد شده باشد . پارگی عمومًا موازی سطح نورد شده زیر فلز پایه و معمولا موازی مرز ذوب جوش رخ می دهد .

 

پارگی سراسری یك ناپیوستگی است كه مستقیمًا به طرز قرارگیری اتصال مرتبط می شود.

 

 

 

١٢ . جابجا شدن و ناپیوستگی های ابعادی -٣

 

دراثر سواركردن و مونتاژ غلط اجزای مورد جوش در كنار یكدیگر ، جابجایی بصورت هم محور نبودن دو سطح قطعه كار در جوشهای لب به لب است كه در مواردی با برشكاری رفع می شود، اما در بیشتر مواقع باید جوش را بریده و مجددًا عملیات جوشكاری بادقت تكرار شود . ناپیوستگی های ابعادی، نقائص شكل یا ابعاد هستند و هم درجوش و هم در سازه جوش شده بروز می كنند.

 

 

 

٤. آزمایشهای جوش

 

 

 

١. ارزیابی جوشكار -٤

 

آزمونی كه صلاحیت جوشكار را برای اجرای ضوا بط آیین نامه ای تایید می كند، آزمایش تشخیص صلاحیت یا ارزیابی جوشكار و یا آزمون كیفیت اجرا خوانده می شود . این ارزیابی مشخص می كند كه آیا جوشكار دانش و مهارت لازم را در بكارگیری و اعمال دستورالعمل جوشكاری مدود در رابطه با رده بندی كاری خود دارد یاخیر . ارزیابی جوشكار ممكن است با تجهیزات جوشكاری دستی و یا با تجهیزات جوشكاری تمام اتوماتیك انجام شود .

 

 

 

- روشهای آزمایشی كه كیفیت یك جوش را تعیین می كند، در سه طبقه بندی بسیار وسیع قرار می گیرد . ١- آزمایش های غیر مخرب، ٢- آزمایشهای مخرب و ٣- بازرسی عینی[ ٦و ٥ ]

 

 

 

٢. آزمایشهای غیر مخرب -٤

 

هدف از این آزمایشها، بازرسی و تشخیص عیوب مختلف جوش (سطحی وعمیق) و تاثید آن می باشد، بدون اینكه قطعه جوش داده شده غیر قابل استفاده شود . اگر آزمایش نشان دهد كه محلی از جوش معیوب است می توان از طرفین محل مذكور به اندازه لازم برداشته وبا جوش مجدد اتصال كاملی به دست آورد [ ٥ ].

 

 

 

1-2-4. آزمون ذرات مغناطیسی

 

آزمون ذرات مغناطیسی یكی از آسانترین آزمایشهای غیر مخرب جوشكاری است . این روش جوش را برای معایبی از قبیل تركهای سطحی، ذوب ناقص، تخلخل، بریدگی كنار جوش، نفوذ ناقص ریشه جوش و اختلاط سرباره كنترل م ی كند . این آزمایش محل تركهای داخلی و سطحی بسیار ریز را برای رویت با چشم غیر مسلح آشكار میكند . قطعه مورد آزمایش با استفاده از جریان الكتریكی، یا قراردادن آن در داخل یك سیم پیچ مغناطیسی می گردد . سطح مغناطیسی شده قطعه با لایه نازكی از یك گرد مغناطیسی نظیر اكسید آهن قرمز پوشیده می شود و این لایه گرد در صورت وجود یك عیب سطحی یا داخلی در داخل حفره یا ترك مربوطه فرو می رود.

 

 

 

٢. بازرسی با مواد نافذ -٢-٤

 

بازرسی با مواد نافذ یكی از شیوه های غیر مخرب برای محل یابی معایب سطحی می باشد . سطح مورد بازرسی باید ابتدا از لكه های روغن، گریس و مواد ناخالص و خارجی تمیز شود . سپس ماده رنگی مورد نظر بر روی سطح پاشیده شده و در داخل تركها و سایر ناهمواریهای نفوذ می كند . رنگ اضافی از روی سطح پاك شده و سپس یك ماده فوق العاده فرار حاوی ذرات ریز سفیدرنگ بر روی سطح پاشیده می شود . تبخیر مایع فرار باعث برجای ماندن گرد خشك سفید رنگ بر روی ماده قرمز نفوذ كرده در ترك می گردد و بر اثر عمل مویینگی، ماده قرمز از ترك بیرون كشیده شده و پودر سفید كام ً لا قرمز می شود.

 

 

 

٣. آزمون فراصوتی -٢-٤

 

آزمون فراصوتی قادر به تشخیص معایب داخلی بدون نیاز به تخریب ق طعه جوش شده می باشد . موج های فراصوتی از داخل قطعه مورد آزمایش عبور داده می شوند و با هرگونه تغییر درتراكم داخلی قطعه منعكس می شوند. امواج منعكس شده (پژواك ها ) به صورت برجستگی هایی نسبت به خط مبنا، بر روی صفحه نمایش دستگاه ظاهر می شوند . هنگامی كه عیب یا ترك داخلی توسط واحد جست و جو پیدا شود تولید ضربای سومی می كند كه بین ضربان اول و دوم بر روی صفحه نمایش ثبت می شود (شكل ٨). بنابراین مشخص می شود كه این عیب بین سطوح بالاو پایین مصالح (در داخل جسم مصالح ) می باشد.

 

 

 

 

 

٤. آزمایش پرتونگاری -٢-٤

 

پرتونگاری یكی از روشهای آزمایش غیر مخرب است كه نوع و محل عیوب داخلی و بسیار ریز جوش را نشان میدهد. پرتو رادیویی در ضخامت فلز نفوذ كرده و پس از عبور این ضخامت لكه ای بر روی صفحه فیلم ایجاد می كند. میزان جذب پرتوهای رادیویی توسط مواد مختلف متفاوت است . نفوذ گل، حفره گازی، تركها، بریدگی های كناره جوش و قسمتهای نفوذ ناقص جوش تراكم كمتری نسبت به فولاد سالم دارند . بنابراین در حوالی این قسمتها پرتو بیشتری به سطح فیلم می رسد و عیوب فلز جوش، به صورت لكه های تاریكی بر روی فیلم ثبت می شوند[ ٥ ].

 

 

 

٣. آزمایشهای مخرب -٤

 

این آزمایشهای مكانیكی نمونه جوش شده جهت تعیین مقاومت و سایرخواص مكانیكی ، نسبتًا ارزان قیمت و

 

بسیار كاربردی هستند . به همین جهت در سطح وسیعی برای ارزیابی وتایید دستوالعمل جوشكاری و صلاحیت

 

جوشكار به كار می روند.

 

 

 

 

 

٥. نتیجه گیری

 

ساختمانهای فولادی بخش قابل توجهی از ساخت و ساز در ایران را تشكیل می دهند و یكی از مهمترین موضوعات درهر ساختمان فولادی بویژه از نقطه نظر مقاومت لرزه ای، كنترل جوشكاری آن میباشد . جوشها درهمه بخشها بایستی منطبق بر اطلاعات نقشه بوده و از لحاظ بعد و طول جوش و كنترل كیفیت لازم بررسی (NDT) گردد. دراین خصوص حتی ممكن است در یك ساختمان فولادی كوچك به انجام آزمایشات غیر مخرب بر روی جوش نیاز باشد . در استاندارد ٢٨٠٠ ، آزمایشات اولتراسونیك و رادیوگرافی برای كنترل اتصالات جوشی قابهای خمشی وی ژه اجباری شده است كه البته بسته به تشخیص مهندس ناظر در سایر حالات نیز انجام می گیرد


نوشته شده در تاريخ برچسب:, توسط .

 

دریافت فایل های علمی و آموزشی(کلیک کنید)

            اگهی های استخدامی 

برای مشاهده توضیحات دوره ها و هزینه ها میتوانید به لینک های زیر رجوع نمایید

 

دانلود تقویم آموزشی شرکت فنی مهندسی

 

دوره تربیت متخصص تست های غیرمخرب جوش

 

  NDT Engineering 

 

دوره تربیت متخصص تستهای غیر مخرب جوش NDT Enginering دوره هجده و نوزده در حال برگزاری

 دوره تربیت متخصص تستهای غیر مخرب جوش NDT Enginering دوره هفدهم برگزار شد

دوره تربیت متخصص تستهای غیر مخرب جوش NDT Enginering دوره شانزدهم برگزار شد

دوره تربیت متخصص تستهای غیر مخرب جوش NDT Enginering دوره پانزدهم برگزار شد

دوره تربیت متخصص تستهای غیر مخرب جوش NDT Enginering دوره چهاردهم برگزار شد

دوره تربیت متخصص تستهای غیر مخرب جوش NDT Enginering دوره سیزدهم برگزار شد


دوره تربیت متخصص تستهای غیر مخرب جوش NDT Enginering دوره دوازدهم)برگزار شد
 
دوره تربیت متخصص تست های غیرمخرب جوش NDT Engineering (دوره یازدهم)برگزار شد

دوره تربیت متخصص تست های غیرمخرب جوش NDT Engineering (دوره دهم)برگزار شد

دوره تربیت متخصص تست های غیرمخرب جوش NDT Engineering (دوره نهم)برگزار شد

دوره تربیت متخصص تست های غیرمخرب جوش NDT Engineering (دوره هشتم)برگزار شد

دوره تربیت متخصص تست های غیرمخرب جوش NDT Engineering (دوره هفتم)برگزار شد

دوره تربیت متخصص تست های غیرمخرب جوش NDT Engineering (دوره ششم) برگزار شد

دوره تربیت متخصص تست های غیرمخرب جوش NDT Engineering(دوره پنجم)برگزار شد

       

 

نام دوره : آزمون التراسونیک ( UT )  

     نام دوره : بازرسی چشمی جوشVT)  ) 

 (CWI)    نام دوره : بازرسی جوش سطح 1و2        

نام دوره : بازرسی با مایعات نافذ (PT) 

 

نام دوره : تست ذرات مغناطیسی (MT) 

 

نام دوره : دوره تهیه و تدوین WPS و PQR 

  

نام دوره : تفسیرفیلم رادیوگرافی( RTI )

نام دوره : بازرسی رنگ و سندبلاست ( Painting Inspection )



ادامه مطلب

    

پیش ثبت نام - فرصت ویژه

دوره  آموزشی تربیت متخصص تست های غیرمخرب جوش

 - NDT Engineering  ) دوره هشتم )

 

با توجه به استقبال متخصصان و علاقمندان عرصه جوش و تست های غیر مخرب به اطلاع میرساند  

خدمتی دیگر به متخصصان و علاقمندان به حرفه بازرسی فنی  

  شرکت مهندسی نفتا کیفیت آزما

  با همکاری آکادمی بین المللی  QAL انگلستان برگزار میکند:

 

 

  دوره بی نظیر 

  تربیت متخصص تست های غیر مخرب جوش 

(NDT Engineering)

 با سرمایه گذاری بی نظیر ( دوره هَشتم - بهار94 ) 

شروع دوره آموزشی : اردیبهشت 1394

هزینه دوره آموزشی : 25.000.000 ریال

ظرفیت باقیمانده : 0 نفر

(در صورت تمایل جهت شرکت در دوره نهم اقدام نمایید)

شایان ذکر است هزینه آزمون و گواهینامه آموزشی شرکت نفتاکیفیت آزما بصورت رایگان محاسبه خواهد شد

 

 

 

برای مشاهده روی عکس ها کلیک کنید

 

          

  جزییات در ادامه مطلب...



ادامه مطلب

  

   

دانلود جزوه آموزشی بازرسی چشمی جوش 

  Visual Welding Inspection

 

 

دانلود در ادامه مطلب ....



ادامه مطلب

 

 

اعلام خاتمه دوره پنجم بازرسی جوش  سطح 1و2 - CWI 

بنام خدا

به اطلاع می رساند دوره پنجم بازرسی جوش  سطح 1و2 - CWI  که بمدت 6 روز  از تاریخ 15 لغایت 30 ابانماه 93(ویژه پنج شنبه و جمعه) در محل مرکزآموزش شرکت فنی مهندسی نفتا کیفیت آزما برگزار گردید. از شرکت کنندگان در این دوره درخواست میگردد جهت کسب اطلاع از زمان آزمون ارزبشیابی با مرکزآموزش شرکت تماس حاصل فر مایید.

تلفن مرکز آموزش: 02166513373


 

 

اعلام خاتمه دوره پنجم بازرسی چشمی جوش VT 

بنام خدا

به اطلاع می رساند دوره پنجم بازرسی چشمی جوش VT که بمدت 6 روز  از تاریخ 15ابانماه لغایت 30 ابانماه(ویژه پنج شنبه و جمعه) در محل مرکزآموزش شرکت فنی مهندسی نفتا کیفیت آزما برگزار گردید. از شرکت کنندگان در این دوره درخواست میگردد جهت کسب اطلاع از زمان آزمون ارزبشیابی با مرکزآموزش شرکت تماس حاصل فر مایید.

تلفن مرکز آموزش: 02166513373


 
استخدام بازرس فنی جوش و تست های غیر مخرب
 
 احتراما بدینوسیله به اطلاع می رساند گروه صنعتی منگان (فعال در زمینه طراحی و ساخت ماشین آلات صنعتی ) جهت تکمیل کادر پرسنلی خود نسبت به جذب کارشناسان مجرب در زمینه بازرسی فنی و تست های غیر مخرب جوش نموده است.از دانش پژوهان گرامی واحد آموزش شرکت نفتا کیفیت آزما دعوت میشود رزومه کاری خود را در اسرع وقت به آدرس ایمیل زیرارسال بفرمائید .  

 hr@mangan-co.com
 
     واحد کاریابی شرکت نفتا کیفیت آزما
 

  شرکت فنی مهندسی نفتا صنعت ناظران

 برگزار میکند:

 

دوره آموزشی  بازرسی جوش سطح 1و2 

Certified Welding Inspector 

(CWI) 

هزینه  دوره : 750.000 تومان

مدت برگزاری: 7 روز 

محل برگزاری: تهران – مرکز آموزش شرکت نفتا صنعت ناظران

 دوره جدید: شروع از 27 اردیبهشت 97

زمان برگزاری: ویژه پنج شنبه و جمعه ها

 

 

  دانلود تقویم آموزشی 

تلفن تماس جهت ثبت نام  و کسب اطلاعات بیشتر :

02166507298– 09104494936   فکس :02166510805

 آدرس محل برگزاری: تهرانخیابان ستارخان خیابان شادمهر( شادمان)بین کوچه گل انداز و خوشرو 

پلاک233، واحد2 - شرکت نفتا صنعت ناظران

 



ادامه مطلب

 

 

شرکت فنی مهندسی نفتا صنعت ناظران

 برگزار میکند:

دوره آموزشی بازرسی چشمی جوش 

 Visual Testing

ASNT Level I&II

هزینه  دوره : 650.000 تومان

مدت برگزاری: 6  روز

محل برگزاری: تهران – مرکز آموزش شرکت نفتا صنعت ناظران

دوره جدید: شروع از 27 اردیبهشت 97
زمان برگزاری:مخصوص پنج شنبه و جمعه ها

 

 

دانلود تقویم آموزشی 


تلفن تماس جهت ثبت نام
  و کسب اطلاعات بیشتر :

02166507298 09104494936فکس :02166510805

WWW.nafta-industry.com

آدرس محل برگزاری: تهرانخیابان ستارخان خیابان شادمهر( شادمان)بین کوچه گل انداز و خوشرو 

 

پلاک233، واحد2 - شرکت نفتا صنعت ناظران



ادامه مطلب



  
تقویم آموزشی نفتا صنعت  

بدین وسیله تقویم آموزشی شرکت مهندسی نفتا صنعت جهت برگزاری دوره های جوش و تست های غیر مخرب تقدیم حضور میگردد.

 

 

WWW.nafta-industry.com

لازم به ذکر است بدلیل تکمیل زود هنگام ظرفیت های تقویم آموزشی و تعیین زمان های خارج از تقویم، در صورت تمایل به شرکت در دوره هایی که در تقویم ظرفیت آنها تکمیل شده است با واحد اموزش نفتاصنعت

تماس حاصل فرمایید

02166507298

 09104494936



ادامه مطلب

به مناسبت اعیاد سعید قربان و غدیر 

در تابستان امسال

خدمتی دیگر از نفتا صنعت ناظران

       برای کسب اطلاعات بیشتر به ادامه مطلب رجوع کنید.....

 

 



ادامه مطلب

 

 با سلام

 

در این مطلب دو جزوه BASIC  و  GUID TO STUDY ASNT LEVEL III ,VISUAL TESTING  برای عزیزان گذاشته شده

امیدوارم بدرد شما بخوره


دریافت فایل در ادامه مطلب....



ادامه مطلب

   با سلام خدمت اعضای محترم پایگاه اطلاع رسانی بازرسی فنی و جوش

    دانلود جزوه  

VISUALTESTING 

 

با ما همراه باشید....

 

دانلود در ادامه مطلب.....



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ برچسب:, توسط .

با تبریک سال نو

 

چند وقتی بود که به دلیل مشکلات شخصی نتونستم وبلاگ رو به روز کنم

امروز یه فایل پاور پوینت که خودم درست کردم در مورد بازرسی به روش التراسونیک (ut) براتون میزارم امیدوارم بتونید ازش استفاده کنید در صورت داشتن هرگونه سوال مکاتبه کنید...

(توضیح اینکه یکی از دستورالعملهای بازرسی جوش به روش ut دراستاندارد ISO/EN رو براتون گذاشتم)

 


نوشته شده در تاريخ برچسب:, توسط .

 با سلام

 دوستانی که از این سایت استفاده میکنند

متاسفانه و با کمال تاسف سایت uplod.ir بدون اطلاع کلیه فایل های آپلود شده را حذف کرد دوستانی که فایلی در سایت دیدند مخصوصا رنگ و پوشش که لینک خراب شده یمیل بدهند تا برایشان ارسال کنم

jamaldavodi@yahoo.com

یا علی


 

هدیه ای دیگر از سایت بازرسی فنی

 

 

مقاله جامع و کاربردی در ارتباط

 

 

 

با استقرار سیستم isiri/iso 3834

 

 

دانلود در ادامه مطلب.....



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ برچسب:, توسط .

 

 

تشریح انواع آزمونهای غیر مخرب

 

 


حجم :  1.39 مگابایت

فایل :  PDF

تعداد صفحات : 24

 

دانلود در ادامه مطلب....

 

 

 



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ برچسب:, توسط .

 آموزش جامع تست های غیر مخرب

 

 
دانلود در ادامه مطلب...

 



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ برچسب:, توسط .

 

اشنایی تست جوشكاري و دستورالعمل جوشكاري 


(WPS & PQR) 
دانلود در ادامه مطلب............... 

مركز پژوهش و مهندسي جوش ايران

 

 


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ برچسب:ASME SEC, توسط .

لینک دانلود در ادامه مطلب...

 



ادامه مطلب

ادامه مطلب...........



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ برچسب:, توسط .

   Aws a1.1 :  اندازه گیری متریك در صنایع جوشكاری .
   Aws a2.4  :استاندارد علائم و نشانه هادر جوشكاری , لحیم كاری و تست های غیر مخرب
   Aws a3.0 : استاندارد واژه ها و اصطلاحات جوشكاری .
   Aws b1.10 : راهنمای بازرسی غیر مخرب جوش    Aws b1.11 : راهنمای بازرسی چشمی جوش .
   Ansi z49.1 : ایمنی در جوشكاری , برشكاری و فرآیندهای وابسته
   Aws qc1 : استاندارد aws برای تایید صلاحیت بازرسین جوش .
   Aws d1.1 : كد ساخت سازه های فولادی جوشكاری شده .
   Aws d1.5 : استاندارد ساخت پل های فلزی جوشكاری شده .
   Aws d15.1 : استاندارد جوشكاری راه آهن و لوكوموتیو .
   Aws b5.11 : استاندارد تایید صلاحیت مفسرین رادیوگرافی .
    snt - tc - 1a : راهنمای تایید صلاحیت پرسنل ndt كه توسط انجمن آزمایشات غیر مخرب آمریكا تهیه شده است

 

 ادامه مطلب...



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ برچسب:, توسط .

 

مقدمه اي بر آزمون های غير مخرب
Non Destructive Tests (NDT)

 

 

 ضرورت بازرسی

 

 

 در ماده يا قطعه در حين ساخت، انواع نقصها با اندازه هاي متفاوت ممكن است به وجود آيد كه ماهيت و اندازه دقيق اين نقص، كاركرد آتي قطعه را تحت تاثير قرار مي دهد. نقصهاي ديگري مانند تركهاي ناشي از خستگي يا خوردگي، در حين كار با ماده نيز ممكن است به وجود آيد. بنابراين براي آشكارسازي نقصها در مرحله ساخت و همچنين براي آشكارسازي و مشاهده آهنگ رشد آنها در حين عمر كاري هر قطعه يا مجموعه بايد وسايل قابل اعتمادي در اختيار داشت.

 

 

 

 

 

انواع سیستمهای بازرسی

 

 

 

 

l      تستهای مخرب(DT)

 

 

در این نوع تست آزمایشهای مختلف بر روی نمونه های استاندارد تهیه شده از قطعات مورد آزمون انجام می شود و پس از انجام تست نمونه از بین می رود.

 

 

معایب روش: سرعت پایین

 

 

                پر هزینه بودن

 

 

                ارائه اطلاعات فقط مربوط به نمونه ها

 

 

l      تستهای غیر مخرب (NDT)

 

 

تست یا بازرسی غیر مخرب به روش هایی از بازرسی اطلاق می شود که در آنها کارایی یک قطعه بدون تغییر یا از بین رفتن آن قطعه، مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

 

 

 

تفاوتهای DT و NDT:

 

     1. در روش های DT پس از اعمال آزمایش، قطعه کارایی خود را از دست می دهد

      2. در روش های DT نمی توان تمام محصولات را تحت آزمایش قرار داد و باید به صورت random تعدادی از نمونه ها  را تحت آزمایش قرار داد.

      3.در روش های DT نیاز به تهیه نمونه استاندارد وجود دارد که برای آزمایش های مختلف متفاوت است.

 

 

 

 

روش های متداول NDT

 

 

 

  1. بررسی چشمی
  2. بازرسی با مایعات نافذ 
  3. بازرسی با ذرات مغناطیسی 
  4. رادیوگرافی
  5. بازرسی با جریان گردابی
  6. بازرسی با امواج اولتراسونیک 
  7. بازرسی با انتشار امواج صوتی 

 

 

 

 


نوشته شده در تاريخ برچسب:, توسط .
 
 



........
 
 

مشاهده در ادامه مطلب....




ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ برچسب:, توسط .

ادامه مطلب......



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ برچسب:بازرسي فني (Industrial Inspection ) , توسط .

 

 

 

 

 

 

 

  ادامه مطلب............



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ برچسب:, توسط .

 

 

  

ادامه مطلب..............  



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ برچسب:, توسط .
عیوب معمول جوش

 

از انواع عیوب که در جوش مشاهده می شوند :

ترک - حفرات سطحی - چاله انتهایی جوش - ذوب ناقص - بریدگی لبه جوش - نفوذ اضافی - گرده اضافی و ...

 

دانلود در ادامه مطب ...

 



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ برچسب:, توسط .
نوشته شده در تاريخ برچسب:, توسط .

 

 

موضوع : انواع روش های جوشکاری

ساختار :Power Point

رشته  : جوشکاری

 فهرست مطالب تحقیق :

جوشکاری با قوس الکتریکی

جوشکاری با شعله گاز

جوشکاری با لیزر
جوشکاری با پرتو الکترونی
جوشکاری اصطکاکی
جوشکاری انفجاری
جوشکاری فرا صوتی
جوشکاری مقاومتی
جوشکاری زیر آب
به همراه تصاویر و انیمیشن
 
 

 

 

دانلود فایل با حجم ۴٫۴ مگابایت

 رمز فایل فشرده : www.3manage.com


نوشته شده در تاريخ برچسب:, توسط .

 

 

موضوع : طراحی اتصالات جوشی در مخازن تحت فشار

 

ساختار :  PDF

رشته  : جوشکاری

 فهرست مطالب تحقیق :

مقاومت مصالح

ارتعاشات ، تنشها

خوردگی

وضعیتهای گذرا و غیر عادی

تعمیرات ، تمیزکردن

اتصالات و سیستمهای آبندی

کدها و استانداردها و ....

دانلود فایل با حجم 143KB

 ایران الکترود - عرضه و تأمین الکترود، سیم جوش و مواد مصرفی جوش:


نوشته شده در تاريخ برچسب:, توسط .

                                     فرایندهای جوشکاری و بازرسی جوشرایندهای جوشکاری و بازرسی جوش

                                                     ساختار :PDF

 

 

 

 

 

 

برای دانلود ادامه مطلب را مشاهده کنید..........

 



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ برچسب:, توسط .

سلام دوستان 


جزوه دستنویس جوشکاری اتصالات پیشرفته ترم قبل را اپلود کردم . 
 
 
 
دانلود درادامه مطلب.......


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ برچسب:, توسط .

SPECIFICATION FOR LOW- ALLOY STEEL ELECTRODES AND RODS FOR GAS SHIELDED ARC WELDING

برای دانلود لطفا" لینک را دنبال کنید 



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ برچسب:, توسط .

فایل قابل پرینت زیر جهت دانلود دوستان گذاشته شده است.

 

 

 

دانلود در ادامه مطلب....

 

 



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ برچسب:, توسط .

سلام

جزوات درس جوشکاری مربوط به ترم پیش جهت استفاده دوستان گذاشته شده است.

 

 

 

در ادامه مطلب.........



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ برچسب:, توسط .

 جزوه ای که در زیر معرفی می شود به مهندسین و دانشجویان بازرسی فنی و بازرسان جوش توصیه می شود .

جزوه درسی و آموزشی (تئوری و عملی) مهندسی جوش بین المللی (IWE) شامل 1805 صفحه، چاپ سال 2004 ، به زبان انگلیسی،فرمت PDF با کیفیت بالا و رنگی،حجم 90 مگابایت

این جزوه طبق رهنمودهای DVS-EWF-IIW 1172/1173,IAB-002-2000/EWF-409 و

IAB-003-2000/EWF-410 از موسسه بین المللی جوشکاری (IIW) و اتحادیه جوشکاری، اتصال و برشکاری اروپا (EWF) تهیه شده است.

 

 

دانلود در ادامه مطلب.....



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ برچسب:, توسط .

 نرم افزار های تخصصی

ABAQUS V6.6
 
 
Abaqus is a commercial software package for finite element analysis developed by SIMULIA, a brand of Dassault Systemes S.A.
The Abaqus product suite consists of three core products: Abaqus/Standard, Abaqus/Explicit and Abaqus/CAE. Abaqus/Standard is a general-purpose solver that uses traditional implicit integration scheme to solve finite element analyses. Abaqus/Explicit uses explicit integration scheme to solve highly nonlinear transient dynamic and quasi-static analyses. Abaqus/CAE provides an integrated modeling (preprocessing) and visualization (postprocessing) environment for the analysis products. Each of these products also come with additional, optional modules for specific applications or requirements.

These software products, especially Abaqus/CAE, extensively use the open-source scripting language Python for scripting and customization. Abaqus/CAE uses the fox-toolkit for GUI development.

Abaqus is widely used in the automotive, aerospace, and industrial products industries. The package is very popular with academic and research institutions due to the wide materials modeling capability and the program's ability to be customized. Abaqus also provides a good collection of multiphysics capabilities, such as coupled acoustic-structural, piezoelectric, and structural-pore capabilities that make it attractive for production-level simulations where multiple fields need to be coupled.

Abaqus was initially designed to address non-linear physical behavior; as a result, the package has an extensive range of material models. Its elastomeric (rubberlike) material capabilities are particularly noteworthy.
http://rapidshare.com/files/41652488...anky.part1.rar 
http://rapidshare.com/files/41660920...anky.part2.rar 
http://rapidshare.com/files/41668584...anky.part3.rar 
http://rapidshare.com/files/41679761...anky.part4.rar 
http://rapidshare.com/files/41707993...anky.part5.rar 
http://rapidshare.com/files/41822367...anky.part6.rar
 
نرم افزار متغیرهای ASME SEC IX
 
 
 
 
 
 
Acme TraceArt
نرم افزار Acme TraceArt برای افرادی طراحی شده که کار آنها نقشه کشی و طراحی نقشه با اتوکد است. اگر فایل اصلی یک نقشه در اتوکد و یا یک طراحی خطی ندارید می توانید آن را اسکن و در این برنامه اجرا نمایید. با استفاده از گزینه TraceArt به راحتی می توانید نقشه طراحی شده را تحویل بگیرید. در ضمن این نرم افزار می تواند طرح ارائه شده را به اتوکد تبدیل کند و همچنین بالعکس آن را در همین نرم افزار اصلاح نمایید.
SN:MRA1MRKWCNEAJAPU00ZX667N
 
 
 
 
 
نرم افزار كاربردي جوشكاري "Pipedata"
 
سلام دوستان
اونهايي كه درس متالورژي جوشكاري رو پاس كردن ميدونند كه اكثر فرايندهاي جوشكاري (مثل MMAW ،MIG ,TIG،....) نياز به عمليات پخ‌ سازي ،قبل از شروع جوشكاري دارند.
نرم افزار زير ميزان پخ استاندارد را براي هر قطعه با هر شكل هندسي ،با دادن ابعاد شكل ، در اختيار شما قرار ميدهد.
اطلاعات موجود در database از ASME B16 مي باشد.
اين نرم افزار به صورت Trial بوده و بعد از 30 روز استفاده غير فعال مي شود. از دوستان تقاضا دارم در صورت پيدا كردن "كرك" نرم افزار آن را در همين تاپيك قرار دهند.
لينك دانلود از سايت اصلي نرم افزار :
Download
نرم افزار الکترود شناسی برای موبایل 
تاریخ : چهارشنبه 22 آبان 1387 بازدید : 50

نرم افزار الکترود شناسی مخصوص موبایل. این نرم افزار توسط جاوا نوشته شده است و بنابراین بر روی اکثر گوشی های موبایل قابل استفاده است.کلیه جوشکاران،مهندسین جوش،مهندسین تولید،مربیان جوشکاری می توانند از

دانلود

 دانلود نرم افزار محاسبات UT 
تاریخ : يکشنبه 2 تیر 1387 بازدید : 162

 

 دانلود نرم افزار محاسبات RT 
تاریخ : يکشنبه 2 تیر 1387 بازدید : 135

 

 دانلود نرم افزار محاسبه هزینه جوشکاری 
تاریخ : دوشنبه 9 اردیبهشت 1387 بازدید : 166

نرم افزار محاسبه هزینه جوشکاری برای مواد و فرآیندهای مختلف شرکت ESAB

 دانلود نرم افزار متغییرهای ASME SEC IX 
تاریخ : دوشنبه 9 اردیبهشت 1387 بازدید : 167

نرم افزار متغیرهای مختلف در فرآیندهای جوشکاری استاندارد ASME SEC IX برای تهیه PQR , WPS

 دانلود نرم افزار دیاگرام شیفلر 
تاریخ : دوشنبه 9 اردیبهشت 1387 بازدید : 152

نرم افزار دیاگرام شیفلر شرکت ESAB

 

نرم افزار محاسبه گر جرم احجام بر اساس مواد مصرفی

لینک

نرم افزار جهت تعیین نوع الکترود جوشکاری

لینک

نرم افزار محاسبه گر فلز پایه در جوشکاری

لینک

نرم افزار محاسبه کد ASME

لینک

نرم افزار محاسبه استاندارد اروپا و ISO

لینک


 

راهنمای جوشکاری برای صنایع شیمیایی، نفت و گاز (API 582)

چگونه می توان طراحی، مهندسی، اجرا و نظارت بر جوشکاری در پروژه های ساخت بخصوص در صنایع نفت، گاز و شیمیایی را بهبود داد؟ مسلماً یکی از راه حل های متداول، استفاده از استانداردها و مشخصات بین المللی توصیه شده سازمانهای معتبر خواهد بود. آنچه امروزه وجه تمایز کالاها به لحاظ قیمت و کیفیت شده است استفاده از استانداردهایی با تلورانس های سخت گیرانه تر توسط طراحان و سازندگان آن است.

 

 

ادامه مطلب...........



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ برچسب:, توسط .

 

ايزو 5817 ، سطوح كيفيت براي ناپيوستگي هاي جوش

استاندارد ISO 5817:2007 با عنوان جوشكاري ذوبي – اتصالات جوشكاري در فولاد، نيكل، تيتانيوم و آلياژهاي آنها (به جز جوشكاري ليزري يا الكتروني) – سطوح كيفيت براي ناپيوستگي هاي جوش يك استاندارد بين المللي است كه ابعاد ناپيوستگي هايي كه نوعا در فرايند ساخت رخ مي دهند را تعريف مي نمايد. اين استاندارد را مي توان براي توليد اتصالات جوشكاري در يك سيستم كيفيت بكار گرفت.

 اين استاندارد مقادير ابعادي ناپيوستگي ها را در سه دسته تقسيم بندي نموده است كه براي هر كاربرد خاصي مي توان يكي از اين دسته ها را انتخاب نمود. پيش از ساخت (ترجيحا پيش از عقد قرارداد يا در مرحله پيشنهاد) بايستي سطح كيفيت بر اساس يكي از اين دسته ها انتخاب شود.

البته مي توان دسته ها يا سطوح كيفيت مختلفي را در اتصالات جوشكاري يك محصول انتخاب نمود. اين موضوع بايستي در بحث طراحي و بالطبع در هزينه هاي ساخت و بازرسي لحاظ شود.

اين استاندارد روش هاي بازرسي و شناسايي ناپيوستگي ها را ارائه نمي دهد.

اين استاندارد بين المللي را مي توان مستقيما براي آزمايش ظاهري (چشمي) جوش استفاده نمود. در مورد معيار پذيرش  قابل اعمال به ساير روش هاي غيرمخرب (همچون آلتراسونيك، راديوگرافي، جريان گردابي، مايع نافذ و ذرات مغناطيسي) پيچيدگي هايي وجود دارد كه در استفاده از اين محدوديت ها بايستي لحاظ نمود.

سه سطح كيفيت با علائم B, C و D مشخص مي شوند كه سطح B بالاترين حد الزام را براي جوش تكميل شده دارد.

اين استاندارد را مي توان براي مواد با ضخامت 0.5 ميليمتر به بالا و فولادهاي آلياژي و غير آلياژي، نيكل و آلياژهاي نيكل، تيتانيوم و آلياژهاي تيتانيوم، جوشكاري دستي و اتوماتيك، تمام موقعيت هاي جوشكاري و انواع جوش لب به لب و گوشه و انواع فرايندهاي جوشكاري بكار برد.

شما مي توانيد استاندارد فوق را از بخش پيوست مقاله دانلود نماييد.

ترجمه كامل اين استاندارد توسط سازمان ملي استاندارد ايران بشماره ISIRI 11851 در پيوست جهت دانلود قرار داده شده است.

پیوست ها:
دانلود فایل (11851.pdf)ترجمه استاندارد ايزو 5817 [ISIRI 11851] 822 Kb
دانلود فایل (iso5817-2007.pdf)Welding Fusion-Quality levels for imperfections [ISO 5817:2007] 712 Kb

نوشته شده در تاريخ برچسب:, توسط .

 

 

ايزو 3834، استاندارد اجباري جوشكاري

     

استاندارد ISO 3834 الزامات كيفيتي جوشكاري ذوبي مواد فلزي را در شش بخش شامل مي شود. اين استاندارد اخيرا توسط شوراي عالي استاندارد بعنوان استاندارد اجباري بمنظور جوشكاري هاي مورد استفاده در كارگاه هاي ساخت و نصب مورد تصويب قرار گرفت.

 استاندارد ايزو 3834 كه توسط سازمان ملي استاندارد ايران نيز در 6 مجلد ترجمه و منتشر شده است در سه سطح الزامات كيفيت جوشكاري را بيان مي نمايد. اين سه سطح شامل 2-3834، 3-3834 و 4-3834 مي باشد كه سخت گيرانه ترين اين الزامات استاندارد 2-3834 است و به ترتيب الزامات آن در استانداردهاي 3-3834 و 4-3834 ساده تر مي شود.

اگر شركتي بتواند بر اساس استاندارد 2-3834 مورد ارزيابي انطباق قرار گيرد و در نهايت موفق به دريافت گواهينامه اين استاندارد شود مطمئنا استانداردهاي ديگر 3-3834 و 4-3834 را نيز خواهد داشت.

بخشهاي مختلف اين استاندارد بشرح زير است كه در بخش پيوست مي توانيد زبان اصلي اين استاندارد و ترجمه آنها را دريافت  يا دانلود نماييد.

 

ادامه مطلب....

 



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ برچسب:, توسط .

 

 

راهنماي كاربردي بازرسي و متالورژي جوش API-577

راهنماي كاربردي API 577 بعنوان يكي از مراجع اصلي در استانداردهاي API همچون API 510 ، API 570 ، API 653 و API 582 است كه بعنوان مرجع بازرسي جوش در ساخت و تعمير تجهيزات و لوله كشي پالايشگاه ها و پتروشيمي ها قابل استفاده است. يادگيري اين استاندارد بعنوان راهنما براي شركت كنندگان در دوره هاي بازرسي مخازن تحت فشار در دوره بهره برداري (API 510) و بازرسي لوله كشي (API 570) الزامي است.

 

 

ادامه مطلب.........



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ برچسب:, توسط .

 

خواندن و درك كدها و استانداردها (يا مشخصات فني) به زبان انگليسي بدون داشتن درك صحيحي از واژگان و تعاريف اصلي و متداول در استانداردها كار آساني نيست.

فهميدن اين واژگان به قدري در درك استاندارد و در نهايت بكار بستن آن در پروژه ها مهم و پر اهميت است كه ناديده گرفتن آن در بسياري اوقات مي تواند صدماتي را چه از لحاظ كيفيت و چه از لحاظ قراردادي به پروژه وارد سازد.

 

متداول ترين اين واژگان افعال كمكي (معين) همچون shall، should، may و يا استفاده از افعالي همچون proffered، required و recommended مي باشد.

در اين مقاله سعي مي شود با مثال هايي به درك صحيح و روشني از اين افعال برسيم.

shall: اين فعل كمكي اشاره به الزام يا requirement دارد. هر جا كه از shall استفاده شود، بند مربوطه بايستي به عنوان يك الزام در نظر گرفته شود. فعل معادل آن required مي باشد.

should: اين فعل كمكي در جايي استفاده مي شود كه در استاندارد موضوعي توصيه شود. در نتيجه معادل recommended است و در واقع الزام آور نمي باشد.

may: هنگام استفاده از اين فعل كمكي معمولا موضوعي در استاندارد اختياري عنوان مي شود و حتي ممكن است چندين انتخاب ارائه شود.

proffered: الزام آور نيست و فقط به نوعي ترجيح دادن است و از نظر استاندارد توصيه محسوب مي شود.

در بعضي از استانداردها به واژگاني همچون mandatory و non mandatory اشاره مي شود. مثل ضمائم استانداردها يا كدهاي ASME كه به دو بخش mandatory و non mandatory تقسيم بندي مي شود. mandatory اشاره به الزام و درمثال اخير ضمائم الزامي و non mandatory اشاره به غيرالزامي (توصيه اي) در استانداردها دارد.

همچنين در استانداردهاي ASTM يا ASME بخش انتهايي استاندارد شامل بخشي بنام Supplementary requirement (يا به اختصار SR) مي باشد كه به معناي الزامات تكميلي (متمم) بوده و در واقع زماني الزام آور هستند كه در قرارداد خريد (بين سازنده و خريدار) توافق شده باشد.

به هر حال همانطور كه ملاحظه نموديد معاني واژگان و كاربرد آنها متفاوت است و زماني كه بازرسان فني و كنترل كيفيت در استانداردها با آنها بوفور برخورد مي كنند بايستي فهم صحيحي از آن داشته باشند.

توصيه مي شود در ترجمه استانداردها نيز به اين نكته توجه نماييم كه هنگام استفاده از اين واژگان در ابتداي ترجمه به درستي اين موضوع بيان گردد. مي توان بجاي Shall از بايستي و بجاي should از توصيه مي شود، استفاده نمود.

ادامه دارد...


نوشته شده در تاريخ برچسب:, توسط .

جزوه طبقه بندی عیوب جوشکاری طبق استاندارد  ISO6520

 

 

منبع: گروه کاردانش سازه های فلزی استان قزوین

 برای دانلود به ادامه مطلب بروید ...

 

 



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ برچسب:, توسط .

 
جزوه جوش در فرمت پاورپوینت . جزوه ای بسیار کامل که شامل 5 فصل می باشد .
 
 
 
 
 
لینک ها تصحیح شدند ...
دانلود جزوه در ادامه مطلب ...
 


ادامه مطلب
.: Weblog Themes By Pichak :.


<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 11
بازدید ماه : 94
بازدید کل : 776425
تعداد مطالب : 765
تعداد نظرات : 53
تعداد آنلاین : 1

تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک